Som glad amatör så har jag inte stenkoll på virkesprisers upp och nedgångar.
Vet att priserna har varit höga under sommaren, hur ser det ut just nu? Är det fortfarande högt eller är det påväg ner?

Med vänlig hälsning Fredrik
 
Jag har mest koll på 45x220 c24 och de priser som hornbach, byggmax och bauhaus haft. Innan pandemin var priset 40kr/m och som mest 90kr/m vilket det fortfarande är. Priset har alltså inte gått ned någonting sen i somras.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jag kollade idag, och priserna har inte sjunkit någonting, men enligt återförsäljaren är tillgången väldigt god nu. Man undrar ju om det är kartellbildning…
 
  • Gilla
Aser
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Jag kollade idag, och priserna har inte sjunkit någonting, men enligt återförsäljaren är tillgången väldigt god nu. Man undrar ju om det är kartellbildning…
klart det... annars sitter någon med svartepetter... Och det blir dyrt..
 
Nissens
Maskintok skrev:
klart det... annars sitter någon med svartepetter... Och det blir dyrt..
Det är helt galet, köpte lite reglar idag, tänkte att det blir väl typ 1100-1500kr… det slutade på 2300kr, och det var inte mer än jag tog på ena sidan på takräcket….
 
A
Nissens Nissens skrev:
Det är helt galet, köpte lite reglar idag, tänkte att det blir väl typ 1100-1500kr… det slutade på 2300kr, och det var inte mer än jag tog på ena sidan på takräcket….
Det är åt helvete.. tänk om skogsägaren fick mer betalt men nä...
 
Nissens
M -MH- skrev:
Sågverken bromsar produktionen nu, antagligen för att försöka hålla uppe priserna:

[länk]

[länk]
Återförsäljarna säger att tillgången på trämaterial är mycket god nu. Ändå sjunker inte priserna.
Normalt är det efterfrågan och tillgång som styr priserna.
Bevisligen fungerar inte det nu, det kan bara betyda en sak: kartellbildning mellan producenterna… något för myndigheterna att reda ut asap.
 
Redigerat:
Eller mellan handlarna? Vi vet ju inte vad de får betala?

Alla försöker att ta ut så mycket som möjligt så länge som möjligt.
 
Nissens
M -MH- skrev:
Eller mellan handlarna? Vi vet ju inte vad de får betala?

Alla försöker att ta ut så mycket som möjligt så länge som möjligt.
Nja, det är väldigt många handlare, det skulle alltid vara någon som sänkte priserna. Pruducenterna är betydligt färre, så de har lättare att komma överens om att hålla uppe priserna…
 
Varför skulle producenterna sänka sin produktion, om de fick samma betalt som tidigare?
 
Nissens
M -MH- skrev:
Varför skulle producenterna sänka sin produktion, om de fick samma betalt som tidigare?
Alltså, de skulle sänka produktionen till jul… det har inget med dagsläget att göra. Just idag är tillgången på virke väldigt god enligt ett par handlare jag pratat med. Trots det sjunker priserna ingenting, tvärtom-de är all time high.

Alltså fungerar inte tillgång-efterfrågan på ett normalt sätt.
 
Nissens Nissens skrev:
tillgången på virke väldigt god enligt ett par handlare jag pratat med.
Ja, eller så skyller handlarna på sågverken.

Det lär ju dröja innan priserna sänks, först sänks de i prodcuentenleden och sen ligger handlarna kvar ett tag innan de också sänker. Frågan är var i tid vi är där.
 
Nissens
M -MH- skrev:
Ja, eller så skyller handlarna på sågverken.

Det lär ju dröja innan priserna sänks, först sänks de i prodcuentenleden och sen ligger handlarna kvar ett tag innan de också sänker. Frågan är var i tid vi är där.
Jag tror inte att alls handlarna klarar att hålla en sådan överenskommelse. De är alldeles för många.
 
Myrstacken
Nissens Nissens skrev:
Jag tror inte att alls handlarna klarar att hålla en sådan överenskommelse. De är alldeles för många.
Jag som är helt ny på dettaskulle jätte gärna vilja ha lite råd...
Jag väntade i år med att bygga veranda/altan pga prisrt.

Men om vi säger tex tryckt virke vanlig trall 28 X 120... vad ligger den på nu vad låg den på innan kurre (corona) och vad tror ni den kommer ligga på till sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.