Detta kanske inte platsar under möbelsnickeri, men jag anser att ni här är mest lämpade att svara på problemet.

Jag har under sommaren byggt en altan och nu är det dags att börja slutföra det jobbet. Bland annat så kommer jag spendera hösten/vintern i min verkstad med att bygga staketsektioner som ska sitta på altanen sen.

Igår började jag fundera på hur jag ska göra med virket under vintern.

Staketet ska byggas av obehandlat virke som ska grundas och målas. Kan jag ha detta virke inne i min verkstad (uppvärmt garage i källare) under vintern för att sedan ta ut de färdiga sektionerna eller kommer det att slå sig och bli förstört av de olika fuktighetsskiftningarna?

Jag har ingen koll på det området alls så nu behöver jag er expertis.

Tack
 
RickyBruch skrev:
Detta kanske inte platsar under möbelsnickeri, men jag anser att ni här är mest lämpade att svara på problemet.

Jag har under sommaren byggt en altan och nu är det dags att börja slutföra det jobbet. Bland annat så kommer jag spendera hösten/vintern i min verkstad med att bygga staketsektioner som ska sitta på altanen sen.

Igår började jag fundera på hur jag ska göra med virket under vintern.

Staketet ska byggas av obehandlat virke som ska grundas och målas. Kan jag ha detta virke inne i min verkstad (uppvärmt garage i källare) under vintern för att sedan ta ut de färdiga sektionerna eller kommer det att slå sig och bli förstört av de olika fuktighetsskiftningarna?

Jag har ingen koll på det området alls så nu behöver jag er expertis.

Tack
Virke slår sig inte mer inomhus än utomhus. Virke slår sig av att fuktigheten ändras. Det gör den även utomhus. På vintern har du torr luft, på sommaren har du fuktig luft. Det som är viktigt är att virket har torkat minst en gång innan du använder det (första gången det slår torkar ser du vilka bitar som slår sig mest, en del får du troligen offra). Torkande virke slår sig mindre om det är sågat på rätt sätt (kostar mycet pengar), om det är pluggat i ändarna (det torkar snabbast i ändarna och du vill att det torkar lagom smabbt). Hur det skal torkas, och hur det skall förvaras under torkningen är komplicerat.

Så ta du in det i garaget, men virke du köper på sommaren är troligen fuktigt, och det är stor risk det inte är torrt förrän till våren.

--- Mats ---
 
Kan ju uppdatera denna tråden lite om hur det faktiskt gick. La allt mitt virke på två bockar i höstas i en prydlig stapel, bandade allt med spännband för säkerhets skull och drog åt som bara f*n. Vet inte om det hjälpte, men det är inte många bitar som slagit sig eller vridit sig.

Jag byggde alltså ingenting under hösten/vintern utan lät det ligga på hög.

Gick ju självklart (dum som man är) inte igenom alla reglar i höstas, men det ser ok ut nu i alla fall när jag har börjat jobba med dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.