Hej,

Jag har min verkstad i en ouppvärmd byggnad som är ett en stuga där de som byggde huvudhuset på 20-talet flyttade ut på sommaren, och det är isolerat därefter, på sin höjd lite sågspån i väggarna.
Jag brukar köpa virke i 8-10 % fuktkvot, främst fur men nu börjar jag oroa mig att det kommer bli för fuktigt igen av att förvaras i verkstaden och slå eller kupa sig.

Hur hade ni gjort för att hålla virket på en lämpligt fuktkvot? Tidigare har jag förvarat en del listvirke osv inomhus men i och med att virkesförrådet växer och vi renoverar klart huset så minskar toleransen för att ha det inomhus.

Ser lite olika alternativ:
1. Låta det vara ouppvärmt och hoppas på det bästa
2. Värma upp med elradiatorer så länge inte elpriset skenar igen(vad är då lägsta lämpliga temperatur?
3. Sätta in en avfuktare
4. Sätta in en eller flera torrbollar.

Organiserad verkstad med olika träbearbetningsverktyg, virke förvarat, bänkar och säkerhetsglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det är din verkstad och inte bara ett förråd antar jag att du själv vill/behöver vara där även under den kalla årstiden. Och då måste ju utrymmet värmas upp vid de tillfällena.

Jag skulle satsat på lämplig elradiator för att hålla en underhållstemperatur på femton grader konstant. Då behövs inte så mycket energi för att få upp temperaturen till arton grader när du ska vara där och huset mår sannolikt bättre.

Till det hade jag kompletterat med en avfuktare inställd på att tillåta max femtio procent relativ luftfuktighet; då håller du virket på en vettig fuktkvot och skyddar dina verktyg och maskiner mot ytrost.

Därefter hade jag satsat på lösa innerfönster som man hade förr, extra isolering där det går och är lämpligt samt såklart tätat springor för att behålla så mycket värme inomhus som möjligt.

Lycka till med din verkstad! :)
//Ronnie
 
Tack,

Det låter som kloka råd. Elradiatorer har vi några över så det är enkel åtgärd. Höstens projekt är att tillverka innerbågar till själva.huset så till verkstan har jag funderat att bara slå upp några plywoodskivor med isolering på mot de fönster som inte har något solinstrålning. Även inhandlat täta plastbackar till verktygen efter att ha fått ta bort allt för mycket ytrost efter förra vintern.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Någon som vet hur termostaten på en sån här elradiator fungerar?
Närbild av termostat med skala, reglage för värmeinställning, text "Mjukvärmen", gulnat och slitet utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
ser ut som mekaniska termostater, man börjar med att chansa på att märkningen stämmer, sen justerar man upp och ner tills man är nöjd. Tanken med de där är att man ska ha ett visst antal, eller en viss mängd tillförd effekt per rumsvolym - och då kommer märkningen på vreden att stämma hyffsat.
Det är inget fel på mekaniska termostater, men de är sällan linjära, men eftersom man normalt vill ha ungefär samma temperatur hela tiden är det inte ett så stort problem i verkligheten :)

Det tar några dygn att justera in dem rätt, det blir ju en viss tröghet i byggnaden, och är man där och jobbar tillför man värme, och är man och springer i dörrarna släpper man ut värmen... så det tar några dagar att få det hyffsat ok.

Torrbollar är inte lönt, vill du (nej förresten du vill inte dra in salt i din verkstad alls!), men om man skulle vilja i någon annan byggnad använda salt så köp säckar på granngården med "sommarsalt", dvs det man använder för att binda dammet på grusvägar, kilopriset blir liksom *lite* bättre ;)

Avfuktare är en bra grej, så länge det är plusgrader gör de bra nytta.
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Tycker rådet att starta elradiatorer i ett i princip ouppvärmt utrymme verkar ganska tokigt. Det kommer ju kosta multum att hålla ens 15 grader i stugan. Inte helt med på storleken på stugan eller hur klimatet är på platsen men man kan ju i så fall göra åtminstone en enkel beräkning i så fall.

Men det känns som att man åtminstone skulle vilja styra värmebehovet beroende på fukthalten. Antingen så att man bara värmer så mycket det behövs, eller att man avfuktar. Vet inte riktigt vad man kan med en luft-luft-pump men man skulle ju vilja minimera effekt mot uppvärmning och avfuktning. Oavsett så borde ju en luft-luft värmepump av billigaste modell betala sig ganska snabbt i ett ouppvärmt hus.

För att inte tala om att isolera förstås...
 
Ja jag hade igång elementet dagtid lördag-söndag denna veckan och märkes direkt på förbrukningen så det kanske inte är gångbart desto kallare det blir. Svårt när jag inte fattar termostaten heller, känns som det bränner på varmt.

Hade tänkt att sätta in den llvp:n vi har i huset nu i verkstan när det är dags att byta ut den, men det blir nog först nästa säsong
 
T
de flesta värmepumpar fungerar bara från ca +5 innetemperatur, men så klart är en värmepump bättre än rena elelement.

Att värma något som är oisolerat kommer att kosta oavsett metod, kanske att det är bättre att "hägna in" virkesförvaringen i ett så litet utrymme som möjligt och försöka hälla det skyddat från fukt?

Det är ju inte så att något blir torrare bara för att luften håller 15 grader, jag tror att den rekommendationen var mest tänkt ifall utrymmet ocks skulle vara tänkt att jobba regelbundet i.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker rådet att starta elradiatorer i ett i princip ouppvärmt utrymme verkar ganska tokigt. Det kommer ju kosta multum att hålla ens 15 grader i stugan. Inte helt med på storleken på stugan eller hur klimatet är på platsen men man kan ju i så fall göra åtminstone en enkel beräkning i så fall.

Men det känns som att man åtminstone skulle vilja styra värmebehovet beroende på fukthalten. Antingen så att man bara värmer så mycket det behövs, eller att man avfuktar. Vet inte riktigt vad man kan med en luft-luft-pump men man skulle ju vilja minimera effekt mot uppvärmning och avfuktning. Oavsett så borde ju en luft-luft värmepump av billigaste modell betala sig ganska snabbt i ett ouppvärmt hus.

För att inte tala om att isolera förstås...
Att starta en elradiator i ett ouppvärmt hus känns inte så tokigt tycker jag, det är ju därför radiatorn behövs — för att huset är ouppvärmt...
Fördelen med att få upp innetemperaturen något är att luften expanderar något vilket innebär att den relativa luftfuktigheten automatiskt sjunker något. Ett första steg i rätt riktning.
En annan fördel är att man själv, med relativt lite tillsatsvärme, kan vistas och jobba i verkstaden vilket är trevligt.
Med hjälp av en luftavfuktare kan man ytterligare pusha värdena för relativ luftfuktighet i rätt riktning.

Det är klart att TS förutsättningar är rätt usla och vill man ändra på dem kommer det att kosta på olika sätt. Det kostar att isolera, det kostar att värma upp och det kostar att avfukta.
Men även en LLVP kommer att dra en del el om den ska elda för kråkorna i ett utrymme med skraltig isolering. Dessutom fanns ingen LLVP med bland alternativen som jag minns den ursprungliga frågan och de kostar ju också pengar...

Jag tolkade TS fråga som att han/hon har ett utrymme att använda som verkstad och för förvaring av material och att det handlade om att skydda de pengar som lagts på att köpa snickeritorrt virke. Dessvärre är utrymmet ifråga direkt olämpligt för ändamålet men vafan, när kartan och verkligheten skiljer sig åt är det ju ändå verkligheten som får styra.

Sålunda blev min rekommendation värm upp, avfukta och isolera. Jag skrev inte att det var gratis, för det är det inte. Jag skrev inte heller att det skulle bli billigt, för det är det inte.
Men det är en fungerande lösning på kort sikt som skyddar dyrt virke från att dra till sig för mycket fukt och verktyg och maskiner från att rosta.

Jag uppfattar TS som normalbegåvad och tror inte att han har en långsiktig plan där han ska verka i en dåligt isolerad och illa uppvärmd lokal framgent.
Min rekommendation handlade om att klara den kommande vintern.

Känns inte särskilt tokigt...
//Ronnie
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Att starta en elradiator i ett ouppvärmt hus känns inte så tokigt tycker jag, det är ju därför radiatorn behövs — för att huset är ouppvärmt...
Fördelen med att få upp innetemperaturen något är att luften expanderar något vilket innebär att den relativa luftfuktigheten automatiskt sjunker något. Ett första steg i rätt riktning.
En annan fördel är att man själv, med relativt lite tillsatsvärme, kan vistas och jobba i verkstaden vilket är trevligt.
Med hjälp av en luftavfuktare kan man ytterligare pusha värdena för relativ luftfuktighet i rätt riktning.

Det är klart att TS förutsättningar är rätt usla och vill man ändra på dem kommer det att kosta på olika sätt. Det kostar att isolera, det kostar att värma upp och det kostar att avfukta.
Men även en LLVP kommer att dra en del el om den ska elda för kråkorna i ett utrymme med skraltig isolering. Dessutom fanns ingen LLVP med bland alternativen som jag minns den ursprungliga frågan och de kostar ju också pengar...

Jag tolkade TS fråga som att han/hon har ett utrymme att använda som verkstad och för förvaring av material och att det handlade om att skydda de pengar som lagts på att köpa snickeritorrt virke. Dessvärre är utrymmet ifråga direkt olämpligt för ändamålet men vafan, när kartan och verkligheten skiljer sig åt är det ju ändå verkligheten som får styra.

Sålunda blev min rekommendation värm upp, avfukta och isolera. Jag skrev inte att det var gratis, för det är det inte. Jag skrev inte heller att det skulle bli billigt, för det är det inte.
Men det är en fungerande lösning på kort sikt som skyddar dyrt virke från att dra till sig för mycket fukt och verktyg och maskiner från att rosta.

Jag uppfattar TS som normalbegåvad och tror inte att han har en långsiktig plan där han ska verka i en dåligt isolerad och illa uppvärmd lokal framgent.
Min rekommendation handlade om att klara den kommande vintern.

Känns inte särskilt tokigt...
//Ronnie
Menade oisolerat...
 
Ja det är så klart svårt för er att veta absolut alla förutsättningar långsiktigt utan just nu är det främst tillfälliga lösningar det handlar om . Även med högre elkostnader tar det ju ganska lång tid att komma upp i några kostnader som överstiger vad någon energisparande åtgärd kostar.
 
Jag skulle väl satsat på att låta det vara kallt men torrt (tätt hus, avfuktare som klarar låg temp). Sen ta reda på vad det billigaste sättet att snabbt skapa stora mängder värme då man ska jobba där. Typ diesel, gasol, el eller ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.