Hej.

ska bygga ett förråd (ca 3x5m) där jag murar upp en 800 sockel med isoleca, klär denna med kapad gråsten utvändigt för att få känslan av gråstensgrund.
Har även haft tanke på att mura den med gråsten men är rädd för att det läcker in för mycket kyla då. På sockeln bygger jag en träkonstruktion.

Min fråga; är 145 reglar med isolering överdimensionerat anser ni?
 
Du lär inte behöva 145 för att huset ska hålla, jag har byggt friggebod med liknande mått med 95 reglar och det är hur stabilt som helst. Men mer isolering skadar ju aldrig
 
E Eric89 skrev:
Hej.

ska bygga ett förråd (ca 3x5m) där jag murar upp en 800 sockel med isoleca, klär denna med kapad gråsten utvändigt för att få känslan av gråstensgrund.
Har även haft tanke på att mura den med gråsten men är rädd för att det läcker in för mycket kyla då. På sockeln bygger jag en träkonstruktion.

Min fråga; är 145 reglar med isolering överdimensionerat anser ni?
Tänker du på bjälklag eller väggar när du skriver reglar?
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
En fråga gällande den byggbeskrivningen: Vad fyller stödläkten på bärlinan för funktion?

Isometrisk vy av träbjälklag för byggnadskonstruktion med mått och komponentbeskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bonzo2000 skrev:
En fråga gällande den byggbeskrivningen: Vad fyller stödläkten på bärlinan för funktion?

[bild]
Du sågar ur och lägger bjälkarna på den. Är istället för balkskor.
Väljer du högre bärlina än bjälke behöver du inte såga ur, också en lösning.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du sågar ur och lägger bjälkarna på den. Är istället för balkskor.
Väljer du högre bärlina än bjälke behöver du inte såga ur, också en lösning.
Det känns så rimligt när man får det förklarat. Tackar.
Men man förlorar inte hållbarhet i bjälkarna då med tanke på att de, vid lastpunkterna, blir reducerade till 100mm? Eller blir det oförändrat iom att det i det närmaste blir en homogen koppling mot stödläkten?
 
B Bonzo2000 skrev:
Det känns så rimligt när man får det förklarat. Tackar.
Men man förlorar inte hållbarhet i bjälkarna då med tanke på att de, vid lastpunkterna, blir reducerade till 100mm? Eller blir det oförändrat iom att det i det närmaste blir en homogen koppling mot stödläkten?
Du förlorar hållbarhet och tid skulle jag säga, har du höjden är det bättre att gå upp i dim och lägga 2x2" utan ursågning, själv skulle jag nog lägga en 2x4 på platten under runt hela istället, det är ett bra upplag och spiklimmar eller skruvar man det blir det jättestarkt.
 
  • Gilla
Bonzo2000
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Det känns så rimligt när man får det förklarat. Tackar.
Men man förlorar inte hållbarhet i bjälkarna då med tanke på att de, vid lastpunkterna, blir reducerade till 100mm? Eller blir det oförändrat iom att det i det närmaste blir en homogen koppling mot stödläkten?
Hållbarheten är obetydlig där, det är i mitten du behöver så hög regel som möjligt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Eller så plintar man för 3 balkar och då blir bjälkarna bara hälften så långa.
Drar man då en 45*45 på balkarna.
170 mm balkar och 120 mm bjälkar.
Så ska jag göra på ett 3*5 m förråd som byggs i år.
Har plintat med 3st under ytterväggarna och i mitten 2 st som balkarna står på.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Tomture61
E Eric89 skrev:
Hej.

ska bygga ett förråd (ca 3x5m) där jag murar upp en 800 sockel med isoleca, klär denna med kapad gråsten utvändigt för att få känslan av gråstensgrund.
Har även haft tanke på att mura den med gråsten men är rädd för att det läcker in för mycket kyla då. På sockeln bygger jag en träkonstruktion.

Min fråga; är 145 reglar med isolering överdimensionerat anser ni?
Varför isoleka , ska du bygga en värmegrund .
Tror det blir svårt att bygga bort en torpargrund med dess svaghet , fukt .
Grannhus med torpargrund fylldes hela grunden med cellplast block .
Vanliga leca block + ett lager makadam med plast över .
 
Grunden är en gjuten platta, ingen torpargrund eller grund på plintar .
 
A AndersS skrev:
Tänker du på bjälklag eller väggar när du skriver reglar?
inte bjälklag, grunden blir en betongplatta. Tänker på väggarnas reglar.
 
LoweW
E Eric89 skrev:
Grunden är en gjuten platta, ingen torpargrund eller grund på plintar .
Ska det vara oisolerat hade jag kört på 45x95mm i väggarna. I en av de tidigade länkade byggritningarna användes även 45x70mm om jag inte minns fel.
 
LoweW LoweW skrev:
Ska det vara oisolerat hade jag kört på 45x95mm i väggarna. I en av de tidigade länkade byggritningarna användes även 45x70mm om jag inte minns fel.
nej det ska vara isolerat. Tror jag landar i 120
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.