Tjo.

Dra igång ytterligare en tråd....

Vi ska bygga ett staket, staketet ska vara målat.
Min tanke va att köpa virke, såga till lite elegant och sen börja måla, men vad ska man använda för virke?
Planhyvlat är ju svindyrt, då kan man ligga gärna köpa färdiga ribbor.

Funkar det med klädselbrädor?
Problemet som då kan uppenbara sig är ju att en sida inte blir lika fin..
Någon har förhoppningsvis det rätta svaret :=)
 
P Pappa1986 skrev:
Vi ska bygga ett staket, staketet ska vara målat.
Då kan de ”kvetta” , ska du ändå måla med en modern plastfärg så ruttnar staketet upp på 10-15 år.:rofl:
Mitt staket är obehandlad och är original från 1961! Med några års mellanrum högtryckstvättar jag påväxten så solen kan torka ut all fukt.
Jämför med ett korsvirke lada som har stått på en äng i 100-tals år utan att ruttna.
 
L Leif i Skåne skrev:
Då kan de ”kvetta” , ska du ändå måla med en modern plastfärg så ruttnar staketet upp på 10-15 år.:rofl:
Mitt staket är obehandlad och är original från 1961! Med några års mellanrum högtryckstvättar jag påväxten så solen kan torka ut all fukt.
Jämför med ett korsvirke lada som har stått på en äng i 100-tals år utan att ruttna.
Varför skulle jag måla med en plastfärg??
Finns väl färg utan plast.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Byggde ett balkongräcke i somras och då köpte vi planhyvlat från ett litet hyvleri på landet. Det blev lite billigare än vanliga bygghandlarna i alla fall, ex 30 kr/m för 22x95 mm. En sådan bit vägde som en 45x95 mm på Bauhaus. Nu ville vi ha ganska hög finish och var noga med att det skulle vara högsta kvalitet på virket, det var ändå inte så stora volymer, annars kan man nog få lite mellanting och komma med i pris.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.