Hej
Vårens första projekt är att reparera de sakta ruttnande delarna av vårt fina gamla växthus som tyvärr målats med någon plastfärg av tidigare ägaren. Allt fler rutor faller ur och trät är ställvis murket redan. Se bild.
Växthus i snö, träfönster, soligt, vinterdag, barträd i bakgrunden, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåväl, jag vill gärna bygga så att det håller i alla fall resten av min livstid så vill försöka få tag på fin, tätvuxen furu. Behöver i runda slängar 20 lpm hyvlad 50x50mm som sen skall fräsas och sammanfogas (vilket blir kul och utmanande!), men var hittar man detta. De lokala brädgårdarna här söder om Stockholm säljer ju planhyvlat virke i (nästan lämplig dimension), men av allt annat än tätvuxen och dessutom bananliknande kvalitet. Alltså, det är ju inte fråga om någon möbel som skall byggas men jag vill att det skall bli bra och underhållbart under i alla fall 50-100 år framöver.

I brist på tillgång till "lokala småsågar" som många gånger blir rekommendationen här på Byggahus så har jag därför kikat runt lite på nätet och hittade då vad som benämnts som scantling, furu av högsta kvalitet, se här. Har fått ett kostnadsförslag som inkluderar hyvling och transport och hamnar då en bra bit utanför min tänkta budget. Kanske inte så konstigt iofs för jag inbillar mig att detta är ungefär så fint virke som det går att få tag på idag och rimligen overkill för detta syfte, men jag blir sugen ändå. Men, innan jag slår till tänkte jag höra på detta eminenta forum om det finns alternativa förslag. Alla tankar och tips tas tacksamt emot!

Tack!
//Gustaf
 
Om du istället kikar efter tätvuxen furuplank i 2 eller 2,5 tums tjocklek och själv klyver och hyvlar fram de ämnen du behöver tror jag det kan bli lite lättare än att hitta 50*50 hyvlat i önskad kvalite.
 
Tack för förslaget! Det hade ju naturligtvis varit det enklaste om jag bara hade haft rikt- och planhyvel, vilket jag tyvärr inte har. Och inte har jag plats för det heller.
 
fatsug fatsug skrev:
Tack för förslaget! Det hade ju naturligtvis varit det enklaste om jag bara hade haft rikt- och planhyvel, vilket jag tyvärr inte har. Och inte har jag plats för det heller.
Du får handhyvla
 
  • Haha
fatsug
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får handhyvla
Det är ju naturligtvis en väg, men jag tror tyvärr att tröskeln är för hög för att det skall vara ett rimligt tillvägagångssätt. Har två jobb och tre små barn och har varken hyvlat (för hand) sedan slöjden i mellanstadiet eller äger några hyvlar. Får nog köpa mig ur problemet tyvärr. Syftet med min fråga var att se om det fanns andra förslag än det kostsamma jag lyckats gräva fram och borde väl beskrivit mina begränsningar lite tydligare.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får handhyvla
Skratta du, men tätvuxen hyvlad kärnfuru i den önskade dimensionen är nog rätt svårfunnet. Kika på Marketplace eller Blocket om du inte har någon personlig kontakt med lämplig småsågare, kanske hittar du furuplank av tillräcklig kvalitet som du själv kan bearbeta.
 
fatsug fatsug skrev:
Det är ju naturligtvis en väg, men jag tror tyvärr att tröskeln är för hög för att det skall vara ett rimligt tillvägagångssätt. Har två jobb och tre små barn och har varken hyvlat (för hand) sedan slöjden i mellanstadiet eller äger några hyvlar. Får nog köpa mig ur problemet tyvärr. Syftet med min fråga var att se om det fanns andra förslag än det kostsamma jag lyckats gräva fram och borde väl beskrivit mina begränsningar lite tydligare.
Då får du kanske justera dimensionskravet till vad som finns att köpa i handeln
 
F fribygg skrev:
Skratta du, men tätvuxen hyvlad kärnfuru i den önskade dimensionen är nog rätt svårfunnet. Kika på Marketplace eller Blocket om du inte har någon personlig kontakt med lämplig småsågare, kanske hittar du furuplank av tillräcklig kvalitet som du själv kan bearbeta.
Sorry, inte meningen att skratta på ett arrogant sätt. Men att handhyvla såpass mycket virke är helt orealistiskt för mig. Jag uppskattar din hjälp! Min första tanke var att bygga med de dimensioner som finns i handeln, men jag hittar i princip inget grövre än 34x34 (i alla fall inte nära där jag bor) och det blir nog för klent (och är dessutom allt annat än rakt och tätvuxet).
 
Eftersom du inte har möjlighet att hyvla själv är det nog enklast att försöka hitta ett litet snickeri som kan hyvla fram åt dig, 20lpm är ju inte jättemycket.
Pondus har jag handlat från för länge sen, men det finns ju fler.
 
N Nybyggarn skrev:
Eftersom du inte har möjlighet att hyvla själv är det nog enklast att försöka hitta ett litet snickeri som kan hyvla fram åt dig, 20lpm är ju inte jättemycket.
Pondus har jag handlat från för länge sen, men det finns ju fler.
Toppen, tack för tipset! Jag har mejlat dem med propå.
//Gustaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.