Hej. Jag vill bygga grindar utomhus. Går efter byggbeskrivningar på nätet och virkesdimensionerna är 45*70, 22*58, 45*95, 28*34.
Vad är det för virke man köper då, är det planhyvlat från byggvaruhuset eller kör man med vanliga reglar (konstruktionsvirke)?
 
Hej!

Inte direkt svar på din fråga men jag ställde en liknande fråga två år sedan och fick en del svar i den tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/virkesval-till-klassisk-malad-traegrind.337785/

Har nu inhandlat virke och ska bygga grinden till sommaren. Köpte 'regelvirke' på bygghandeln och försökte plocka ut virke som såg bättre ut map årsringar o helst av bättre klassning (C24) för att minska antalet kvistar. För de mindre spjälorns tog jag virke av 'normal' klassning då det hade blivit för mycket jobb att klyva/ hyvla grövre reglar.

Fick hjälp att dimensionera/anpassa (alltså att klyva o hyvla) virket till mått enligt ursprunglig grind. En viss extra kostnad men gillar att behålla samma utseende som innan (som även staketet har).

Tanken för närvarande är att skippa de dubbla överliggarna som klämmer spjälorna men att införa en snedsträva.

//Anders
 
Tack Anders. Det var lite som jag trodde. Regelvirke och kapa till rätt dimensioner. Var ytorna så pass grova så du behövde hyvla?
 
V ValNeg skrev:
Tack Anders. Det var lite som jag trodde. Regelvirke och kapa till rätt dimensioner. Var ytorna så pass grova så du behövde hyvla?
Handlade mer om att komma ner i rätt dimension än ytfinish...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.