Jag har köpt ett traktorsläp där flakbrädorna behövs bytas ut.
Måtten på brädorna är 25*145*3600 men har ingen aning vilket virke det ska vara.
Flaket är fäst i en järnbalk vid framaxeln och en vid bakaxeln. Sedan sitter det några reglar
mellan axlarna som håller det uppe.

Som sagt så är jag ingen vidae snickare så vad för virke ska jag ha?
 
Ola78
Du bör nog köra med impregnerat virke. Kolla efter virke som är märkt NTR A då det är virke för konstruktioner i mark och vatten. Här kan du läsa lite mer om klasserna http://www.ntr-nwpc.com/1/1.0.1.0/2/1/
 
S
kör du med impregnerat så ska du ej köra foder på släpet sedan
 
Vagnen kommer att stå inomhus så kanske är impregnerat onödigt? Det jag är mest rädd för är att omjag använder typ gran så kommer vagnen att bågna på mitten?
Ska ha den till vedkörning och dylikt
 
  • vagn.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivor, typ formplyfa eller masonit bör funka. Blir jävligt starkt också, ved väger en del...
 
JakanGranit skrev:
Skivor, typ formplyfa eller masonit bör funka. Blir jävligt starkt också, ved väger en del...
Ska kolla upp detta.
Vad tror ni om råspont?
 
S
tycker inte att flaket ska vara tät. om du kör med ungefär dom måtten på träet så ska du ej behöva tänka på at det kommer bågna.
 
Råspont känns för tunt, jag skulle nog köra med impregnerad trall 28x95, gärna vankant då den är billigare och flaket inte riktigt ställer direkt superhöga krav på finishen.
 
Men hörrudu Kloge, du måste ju avslöja vad det är för traktor som syns på bilden! :)
 
Jag fick tag i spontad furu på en lokal såg och det funkar bra.
Det som återstår är eldragning samt målning. Jag hade först tänkt måla den grön men vill
nu ha den som den är.

Lite bilder
 
  • vagn11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0060.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0073.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev riktigt snyggt! Kul projekt i en projektkategori jag nog aldrig kommer komma nära. Jag hade överrvägt någon form av behandling med olja eller liknande. Lätt färgad Cuprinol eller liknande borde kunna ge bra skydd åt träet.
 
Snyggt!
Trevlig vagn det där. :)

Även traktorn såg fin ut!


Du ska inte ha pepita rutig botten som jag hade på mitt a-traktor flak då? ;)
 
  • 100_0771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.