Hej,

Jag planerar att bygga en arbetsbänk och har några frågor om virke för möbelbyggen. Kommer till veckan att vara runt och fråga på några byggvaruhus, men vill ha lite mer koll på vad jag ska fråga om.

En byggbeskrivning på engelska nämner t.ex. att virket ska vara "kiln-dried". Vad heter termen på svenska, och är det något dom brukar ha på vanliga byggvaruhus? Som jag förstått det är det färdigtorkat virke, så man kan bygga på en gång utan att behöva låta det torka inomhus i månader.

Nästa fråga handlar om dimensioner. Jag trodde att plankor var i tum-mått. Då jag byggt saker förut var det alltid "3-tumsspik", och brädor och plankor i tum-mått, men när jag tittar på webben verkar det vara mm nuförtiden. Om byggbeskrivningen säger att du ska ha 2x4, samt 4x4-tumsplankor, hur hittar jag rätt?
Om jag t.ex. tittar här på planhyvlat:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ProduktListing.aspx?id=56185

Då hittar jag ingenting i närheten av varken 100x100 (=4x4 tum) eller 50x100 (=2x4 tum). Det närmaste verkar vara 21x95. Jag antar att det är 1x4 tum, men att några millimeter försvann vid hyvlingen.

Är det kanske så att de dimensionerna är vanligare i USA än här? Jag kan naturligtvis limma ihop fyra 1x4-plankor, men det vore intressant att få veta om jag letar på fel ställen.

Staffan
 
95*95 resp 45*95 finns i dimhyvlat men inte planhyvlat i normalsortiment på typ beijer. Men du bor ju i norrland, så du kan väl gå till en såg istället och få vilka dimensioner du vill? Blir väl inte "kiln-dried" dock.
 
Redigerat:
Greger77 skrev:
Hej,

Jag planerar att bygga en arbetsbänk och har några frågor om virke för möbelbyggen. Kommer till veckan att vara runt och fråga på några byggvaruhus, men vill ha lite mer koll på vad jag ska fråga om.

En byggbeskrivning på engelska nämner t.ex. att virket ska vara "kiln-dried". Vad heter termen på svenska, och är det något dom brukar ha på vanliga byggvaruhus? Som jag förstått det är det färdigtorkat virke, så man kan bygga på en gång utan att behöva låta det torka inomhus i månader.

Nästa fråga handlar om dimensioner. Jag trodde att plankor var i tum-mått. Då jag byggt saker förut var det alltid "3-tumsspik", och brädor och plankor i tum-mått, men när jag tittar på webben verkar det vara mm nuförtiden. Om byggbeskrivningen säger att du ska ha 2x4, samt 4x4-tumsplankor, hur hittar jag rätt?
Om jag t.ex. tittar här på planhyvlat:
[länk]

Då hittar jag ingenting i närheten av varken 100x100 (=4x4 tum) eller 50x100 (=2x4 tum). Det närmaste verkar vara 21x95. Jag antar att det är 1x4 tum, men att några millimeter försvann vid hyvlingen.

Är det kanske så att de dimensionerna är vanligare i USA än här? Jag kan naturligtvis limma ihop fyra 1x4-plankor, men det vore intressant att få veta om jag letar på fel ställen.

Staffan
Kiln dried än ångtorkat eller värmetorkat istället för lufttorkat.

Måtten på en bräda beror på hur behandlad den är. hyvlade bärdor har mindre mått än sågade brädor. Brädor planhyvlade på alla sidor ha mindre mått än brädor hyvlade på bara ett par sidor. I USA kan man lättare köpa mindre färdigt virke än i Sverige. Troligen har du mått som anger att endast en eller två av sidorna är sågade raka, vilket leder till att om du jämför med sidor där alla är sågade raka så blir måtten mindre här.

Börja med att kolla i ritningen hur materialet är tänkt att användas. Är det tänkt att hyvlas ner till rätt dimension, och den är under vad du hittar färdigt, så är det dyarare men kanske bekvämare att starta från 95x95. Skall du däremot såga om dem i bandsåg för att skapa egna plank kanske det leder till att du redan saknar för mycket.

100x100 kan man ibland hitta även i sverige, rysk import till exempel. 27 eller 28 tjockt är heller inga omöjliga mått, men jag tror du skall lämna avdelningen för hyvlat och leta upp avdelningen för sågat.

--- Mats ---
 
Byggvirke är baserat på standardmått på reglar etc, här använder man mm, typ 45x70, 45x95 o s v.
Möbelvirke är ofta ohyvlat och i många fall även okantat, här anger man oftast dimensioner i tum.
I USA kör de alla mått i tum och har även andra virkessorter är här.

/Kent
 
Tack för alla svar! Nu vet jag vad jag ska titta efter.

Staffan
 
Mats Bengtsson skrev:
I USA kan man lättare köpa mindre färdigt virke än i Sverige.
Jo, att få tag på vettigt möbelvirke i det landet är ju verkligen en helt annan femma än här i Sverige. Detta trots att skogen inte är så där vansinnigt långt iväg. Det går ju till och med att beställ schyst virke på postorder i USA...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.