Hej,
Vi har lagt vinylklick (Pergo) i ett helt plan som flytande golv.
Dock så har vi märkt att skarvarna reser sig på väldigt många ställen.

Pratade med pergo lite snabbt och de menar på att golvet inte kan flytta sig. Byggfirma var här och lättade på alla lister och såg till att det fanns expansionsmån. De kapade till och med ur runt benen till stommarna i köket.

Dock har det inte hjälpt.

När vi byggde var vi dumsnåla och la plast och lumppapp istället för Pergo eget underlägg. Kan det påverka på något sätt?
 
W webkocken skrev:
Hej,
Vi har lagt vinylklick (Pergo) i ett helt plan som flytande golv.
Dock så har vi märkt att skarvarna reser sig på väldigt många ställen.

Pratade med pergo lite snabbt och de menar på att golvet inte kan flytta sig. Byggfirma var här och lättade på alla lister och såg till att det fanns expansionsmån. De kapade till och med ur runt benen till stommarna i köket.

Dock har det inte hjälpt.

När vi byggde var vi dumsnåla och la plast och lumppapp istället för Pergo eget underlägg. Kan det påverka på något sätt?
Hur välisolerat är golvet? Fukt underifrån?
 
P Per i Hamrånge skrev:
Hur välisolerat är golvet? Fukt underifrån?
Det är betongplatta med plast och lumppapp på. Borde vara ganska tätt. Har väl tänkt tanken på fukt jag med.
 
Då har du väl golvvärme också? Nå du, vet faktiskt inte varför golvet beter sig på det viset. Kan knappast bero på att du inte använt Pergos underlag. Men tyvärr blir det nog svårt att reklamera i och med att du inte gjort det.
 
du har inte en bit Pergogolv + 1 bit lumppapp över ? ev testa hur det glider på lumppappen

hur stort är golvet?
förvarades Pergo golvet ett par dagar i rumstempratur innan läggning ?

t
 
  • Gilla
Je84
  • Laddar…
T tergo skrev:
du har inte en bit Pergogolv + 1 bit lumppapp över ? ev testa hur det glider på lumppappen

hur stort är golvet?
förvarades Pergo golvet ett par dagar i rumstempratur innan läggning ?

t
Golv har jag kvar, dock inte lumppapp...

Har varit i kontakt med Pergo och skall skicka in en reklamation, så får vi se vad de säger.

Fick som svar att man kan lägga hur långa sträckor som helst och att man inte behöver mer än 3 mm rörelsefog mot vägg. Det har vi med marginal.
 
Följetongen fortsätter .
Pergo har labbtestat golvet och enligt dem själva är det absolut inget fel på golvet.

Snickarna står på sig att de lagt allt enligt rekommendationerna.

Pergo har sagt att underlaget inte spelar roll i detta fallet.

Så, nu står vi med två aktörer som båda säger att det inte är något fel.

Inte lätt att stå som kund ibland
 
Vinylklickgolven verkar vara väldigt känsliga för värme. Har ni golvvärme? Har lagt in flera sådana golv hos kunder och i 2 fall har golven rest sig på några ställen. Har då lagt om golven och bytt ut dom sektioner som rest sig. Det verkar ha funkat, eller jag har iaf inte hört något mer. :)
 
  • Gilla
Gerson
  • Laddar…
Ja, vi har golvvärme . Pergo själva marknadsför golvet med att det ska tåla golvvärme.
 
J Johnsvi skrev:
Vinylklickgolven verkar vara väldigt känsliga för värme. Har ni golvvärme? Har lagt in flera sådana golv hos kunder och i 2 fall har golven rest sig på några ställen. Har då lagt om golven och bytt ut dom sektioner som rest sig. Det verkar ha funkat, eller jag har iaf inte hört något mer. :)
Samma här. Efter ett antal läggningar verkar vinylklick vara ett ytterst känsligt golv. Både när det gäller krymp/sväll men även underlaget måste vara 100 på alla sätt å vis. Har en känsla av att vinylklicken kommer i förbättrad version snart för som det är nu duger det inte.
 
Har ett gerflor vinylclick. Upplever också att det är väldigt känsligt med golvunderlägget samt att tempen får inte variera för mycket i rummet. Synd för jag gillar verkligen golvet men blir nog inge mera sånt golv om dom inte blir bättre.
 
  • Gilla
anma70
  • Laddar…
Vi har också Pergo vinyl o samma problem. Hur går det för er? Får ni reklamera? Kommer ni byta ut eller låta det vara?
Jag vet inte alls hur vi ska göra, känns både dyrt o krångligt att byta golvet
 
  • Gilla
Krillias
  • Laddar…
M maallee skrev:
Vi har också Pergo vinyl o samma problem. Hur går det för er? Får ni reklamera? Kommer ni byta ut eller låta det vara?
Jag vet inte alls hur vi ska göra, känns både dyrt o krångligt att byta golvet
Pergo har haft en säljare här hos oss som kikat. Han var överens om att det inte såg bra ut. Vi skickade ett paket till Belgien för labbtester och de hittade inga som helst fel på golvet.
Men, för att ha en nöjd kund har de lovat att vi kan få ett helt nytt golv, parkett, laminat eller vinyl utan kostnad, dock står de inte för någon arbetskostnad.

Snickarna har varit här och lyft alla lister, socklar med mera, samt tagit ur runt benen för stommarna i köket. Det har inte hjälpt.

När jag frågar Pergo om vad som kan ha hänt, så står de lite handfallna. De säger att det kan bero på att vi har stora fönsterpartier som ligger i söderläge, dvs mycket värmepåverkan av solen. Men, då tycker jag att det borde stå på förpackningen eller liknade att man inte bör lägga det i väldigt soliga områden.

Det finns ett underlägg som Pergo har själva som är just för soliga ställen, men det står ju inte något om att man måste lägga ett sådant.

Oavsett vad så står vi antingen med ett fult jäkla golv eller med en kostnad på cirka 20 000 för att byta ut det trista golvet.
 
  • Gilla
Mteys
  • Laddar…
Tack för det snabba svaret!
Vad bra att ni iaf får nytt golv. Förstår att det är surt att behöva betala för att lägga det nya. Är ju inte bara kostnaden utan även tiden.

Hur gjorde ni reklamationen, direkt till Pergo eller via återförsäljaren?


W webkocken skrev:
Pergo har haft en säljare här hos oss som kikat. Han var överens om att det inte såg bra ut. Vi skickade ett paket till Belgien för labbtester och de hittade inga som helst fel på golvet.
Men, för att ha en nöjd kund har de lovat att vi kan få ett helt nytt golv, parkett, laminat eller vinyl utan kostnad, dock står de inte för någon arbetskostnad.

Snickarna har varit här och lyft alla lister, socklar med mera, samt tagit ur runt benen för stommarna i köket. Det har inte hjälpt.

När jag frågar Pergo om vad som kan ha hänt, så står de lite handfallna. De säger att det kan bero på att vi har stora fönsterpartier som ligger i söderläge, dvs mycket värmepåverkan av solen. Men, då tycker jag att det borde stå på förpackningen eller liknade att man inte bör lägga det i väldigt soliga områden.

Det finns ett underlägg som Pergo har själva som är just för soliga ställen, men det står ju inte något om att man måste lägga ett sådant.

Oavsett vad så står vi antingen med ett fult jäkla golv eller med en kostnad på cirka 20 000 för att byta ut det trista golvet.
 
kanske ett fall för ARN

t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.