till hallen har vi köpt ett vinylgolv eftersom det tål både slitage och vatten från skor och stövlar speciellt vintertid.

Men nu innan jag ska lägga det så har jag börjat funderat lite efter att en snickare påtalat ett tänkbart problem..
Har jueju braskamin i hallen och kommer givetvis ha en plåt under för eldstadsplan..MEN..tål golvet värmestrålningen som blir framför? Eller reser sig golvet i skarvarna som den här snickaren trodde?
Nån som har vinylgolv under och framför som vet av egen erfarenhet?
 
Vi hade en braskamin stående på en plåt på vårt plastmattegolv i många år utan problem.
Plåten var tillverkad med ett litet veck i kanterna, och under plåten låg en ca 2 mm tjock glasfibermatta som värmeisolering.
Och plåtens storlek var enligt brandföreskrifterna och godkändes vid brandskyddskontrollen.
Inga som helst problem med värmen nedåt.
Bakom kaminen hade vi gipsskiva som vägg med kakel på.
Kaminen stod i köket så kaklet passade in bra.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi hade en braskamin stående på en plåt på vårt plastmattegolv i många år utan problem.
Plåten var tillverkad med ett litet veck i kanterna, och under plåten låg en ca 2 mm tjock glasfibermatta som värmeisolering.
Och plåtens storlek var enligt brandföreskrifterna och godkändes vid brandskyddskontrollen.
Inga som helst problem med värmen nedåt.
Bakom kaminen hade vi gipsskiva som vägg med kakel på.
Kaminen stod i köket så kaklet passade in bra.
Okej! Vi hade iofs plastmatta innan som den stod på och det gick bra i nästan 50 år, med plåt utan glasfibermatta så då ska nog inte det vara några problem.
Vi ska ha ett vinylklickgolv nu och det är egentligen strålningen framför som jag blir lite orolig för, om det påverkar skarvarna på nåt vis av värmeskillnaderna som blir
 
Z zinken86 skrev:
det är egentligen strålningen framför som jag blir lite orolig för, om det påverkar skarvarna på nåt vis av värmeskillnaderna som blir
Ja, det kan jag inte svara direkt på.
Men den mesta värmestrålningen kommer väl från glöden, när brasan brunnit ut.
Och den går ju knappast ned mot golvet.

Men prova!
Lägg ut en bit av mattan en halvmeter framför kaminen och elda på.
Perfekt att göra nu i augustivärmen ju :)
 
Så länge du har ett gnistskydd i t.ex. plåt eller glas närmast så tror jag inte det är några problem alls
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Tack för åsikterna, det får bli det här vinylklickgolvet ändå och förhoppningsvis blir det kanon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.