Hej!

Jag behöver er hjälp!

Vi ska lägga golv i vårt gästrum och i hallen i huset, och vi har köpt ett vinylgolv från Pergo, plankor som klickas fast.

Ytan är på markplan, och grunden är en betongplatta. Idag är det en linoleummatta där.
Vi hade tänkt lägga golvet direkt på mattan.

Funkar det eller är risken stor för fuktvandring? För visst behöver golvet kunna andas om det ligger direkt på betongplattan? (Rummet och hallen utgör ca en tredjedel av markplanet). Det här kom vi på efter vi köpt golvet…

och, är det någon som vet om detta golv andas?

tack tack tack för all hjälp!
 
  • Förpackning för premium laminatgolv, egenskaper ikoner, cirkelfönster visar träimitationsmönster, måttinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I gästrummet är det linoleummatta, men i hallen är det ren betong.

mer lämpligt att lägga heltäckningsmatta(som andas) i gästrummet där det är linolium och sen använda klick golvet i hallen?
 
BirgitS
Kommer det fukt via betongplattan eller är den isolerad/väldränerad?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommer det fukt via betongplattan eller är den isolerad/väldränerad?
ja, det är viss fukt som rör sig där, men inget som sticker ut. Det är som sagt ingen källare utan på markplan.

Men jag tror vi lägger en heltäckningsmatta i gästrummet och kör vinyl i hallen.
 
Du borde inte få fukt upp ut plattan.. om de är så illa behövs det ventileras med typ platonmatta lr liknande/motsvarande innan golvläggning, sen orelaterat till din fråga kan jag inte rekommendera det golvet alls, la det på hela övervåningen precis efter deras monteringsanvisning eftersom vinylgolv kan va lite känsligt, men ändå har ja flera kortskarvar som går isär ett par mm varje år..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.