Hej,
Ska lägga golv direkt på mitt gamla trägolv i vår sommarstuga som står på plint. Tänker vinylgolv.

Vet att en del leverantörer har en korkbotten då slipper man lägga foam. (Typ maxwear 11 mm)

Vi har hittat en färg/form vi gillar från Parador modular one. Den är 8 mm och har en korkundersida.

nu till mina frågor;

1.måste jag/ bör jag ha något underlag på trägolvet? Nu när modular one har ett korklager.

1.1 Om ja, endast typ foam som akustikdämpare? Fuktspärr har jag förstått att man inte ska ha på levande material utan mer betonggolv etc.

2.är en del springor här o där på golvet Max 10 mm och kanske en meter på något ställe som värst, ska jag fylla i med något där?

3. räcker 8 mm inklusive korken rent tjockleksmässigt för en behaglig upplevelse?

4. några andra tips?

tack för er hjälp!
 
Jag tolkar dig som att det är på bottenvåningen?
Om inte huset är uppvärmt och isolerat i trossbotten kan du få problem med fukt med ett sådant golv. Då själva slitlagret är tätt kommer fukt inte att kunna avdunsta utan blir kvar i korklagret.

Med det sagt, har jag sett många hus där det fungerat utmärkt, så som vanligt - ingen regel utan undantag.
 
Hej!

tack för svar, är enplan 70 kv, isolerat hus. Utbyggt 1995 från en mindre stuga, äldre golv på den delen. Står på plintar. Uppvärmd med elelement och kamin. , kanske köper en luftvärmepump framöver. Köpte stugan nyligen.
 
A Antidote skrev:
Hej!

tack för svar, är enplan 70 kv, isolerat hus. Utbyggt 1995 från en mindre stuga, äldre golv på den delen. Står på plintar. Uppvärmd med elelement och kamin. , kanske köper en luftvärmepump framöver. Köpte stugan nyligen.
Är trossbotten också isolerad där golvet ska vara? I så fall går det säkert bra. Men det är viktigt att huset är uppvärmt året runt.
 
Jiji Jiji skrev:
Är trossbotten också isolerad där golvet ska vara? I så fall går det säkert bra. Men det är viktigt att huset är uppvärmt året runt.

Fick svar från Tyskland nu(leverantören) och de skriver att jag måste ha PE-plast under annars kan inte golvet ”flyta” då det är kork direkt på trägolvet som bromsar det annars...

har googlat rätt mycket om detta och blir faktiskt inte klokare...
Är det betong är det solklart med fuktspärr men har man trägolv på krypgrund/plintar skriver en del absolut inte, då fukten kommer leta sig mot väggar etc. Men jag vet inte hur mycket fukt som kommer upp från det gamla trägolvet...det är väl isolerat ok, även om det är rätt kallt på golven.

Jag får ringa min snickare o bolla med honom också.

vill ju inte skapa mögel under platsen på gamla trägolvet, om det nu är möjligt?
 
Jag hade undvikit ett sådant golv själv pga risken för fukt. Men jag har sett hus där det fungerar.
Edit :
Plast under hjälper ju inte mot den ev kondens som kan uppstå mot trägolvet.

Varför vill du ha ett sådant här golv? Kanske är det bättre med ett annat golv?
 
Redigerat:
Jiji Jiji skrev:
Jag hade undvikit ett sådant golv själv pga risken för fukt. Men jag har sett hus där det fungerar.
Edit :
Plast under hjälper ju inte mot den ev kondens som kan uppstå mot trägolvet.

Varför vill du ha ett sådant här golv? Kanske är det bättre med ett annat golv?
Jag vill ha ett OK golv som inte är för dyrt då det trots är en sommarstuga, men jag är öppen för förslag och tar gärna emot tips på andra varianter av golv. Men parkettgolv etc blir ju en annan nivå förstår jag men kanske mer pengar än vad vi tänkt lägga. Men vad skulle du rekommendera för golv på ett befintliga äldre trägolv i stugan då?
 
A Antidote skrev:
Jag vill ha ett OK golv som inte är för dyrt då det trots är en sommarstuga, men jag är öppen för förslag och tar gärna emot tips på andra varianter av golv. Men parkettgolv etc blir ju en annan nivå förstår jag men kanske mer pengar än vad vi tänkt lägga. Men vad skulle du rekommendera för golv på ett befintliga äldre trägolv i stugan då?
Vad är det för fel på golvet som finns då?
 
Jiji Jiji skrev:
Vad är det för fel på golvet som finns då?
Berättigad fråga. Sanningen är att jag har slipat halva stugans golv och målat med mörk hårdvaxolja (OSMO terra) men det upplevs som ett omöjligt projekt att få supersnyggt då det är djupa repor som kommer fram när jag oljar. Det är klart det funkar...men vi har tänkt om lite, nu när vi ska sätta in nytt kök och satsar lite ändå i stugan. Gamla golven har ganska små brädor, halva stugan är åt ett håll, andra delen 90 grader åt andra sidan. Den äldre delen är väldigt mycket glipor etc.

Visst jag har gjort en hel del slit redan, men tror inte det kommer bli bra sista delen då jag slet som ett djur och det känns som jag slipade bort halva golvet, och det blev trots det inte riktigt bra...
 
A Antidote skrev:
Berättigad fråga. Sanningen är att jag har slipat halva stugans golv och målat med mörk hårdvaxolja (OSMO terra) men det upplevs som ett omöjligt projekt att få supersnyggt då det är djupa repor som kommer fram när jag oljar. Det är klart det funkar...men vi har tänkt om lite, nu när vi ska sätta in nytt kök och satsar lite ändå i stugan. Gamla golven har ganska små brädor, halva stugan är åt ett håll, andra delen 90 grader åt andra sidan. Den äldre delen är väldigt mycket glipor etc.

Visst jag har gjort en hel del slit redan, men tror inte det kommer bli bra sista delen då jag slet som ett djur och det känns som jag slipade bort halva golvet, och det blev trots det inte riktigt bra...
Nytt trägolv känns som ett tryggt alternativ tycker jag. Massivt trä alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.