Vi flyttar snart in i hus om några veckor & är tvungna att sätta upp staket...dels för hunden på baksidan där vi funderar på panel staket... men för framsidan lutar det åt vinyl staket:

http://ellma.noxshop.se/?category_id=&item_id=400-412-00

Undrar om någon har erfarenhet av denna typ av staket?
 
Puffar på för denna fråga! Undrar också över vinylstaket, ser de väldigt plastiga och billiga ut? Min första association blir till fula utemöbler i vit plast nämligen. :cool:

Har ett "tråkigt hörn" mot grannens uppfart där vi skulle vilja ha ngn form av avskärmning. Vi kommer inte direkt se skärmen på nära håll så då kanske det inte gör så mkt? Vore skönt att slippa måla och slipa... ;)
 
Vi körde på & beställde vilnylstaket (modell: Traditionell) från Ellma & är väldigt nöjda. Nästa etapp är att oxå beställa en annan modell från Ellma för att använda på annan del av tomten.

Min uppfattning är att själva monteringen av staket sektionerna & dess delar är förhållandevis enkelt.

Bemötandet/servicen från Ellmas sida är top notch samt mycket snabb leverans.
Så.... än så länge har vi inget att klaga på alls.
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
Veritas - intressant, kul att ni är nöjda! Du kan inta ta en närbild på staketet så man får se? :) Hur är finishen (ser det "plastigt" ut?) och färgen? (kritvit?)
 
EllaBella skrev:
Veritas - intressant, kul att ni är nöjda! Du kan inta ta en närbild på staketet så man får se? :) Hur är finishen (ser det "plastigt" ut?) och färgen? (kritvit?)
Jodå...det skall väl gå att ordna bild/er... ska se om jag inte kan fixa det imorgon.

Nu var det inget mega stort projekt vi gjorde då syftet med denna första beställning var att inhägna baksidan av huset för hundens skull men att det ändå ser ok ut & passar till huset om man säger så.... i motsats till traditionell hundgård (enligt mitt tycke i alla fall).

Det känns naturligtvist plastigt om man tar på staketet men det ser inte plastigt ut på håll & jo...färgen är så vit den kan bli men jag tycker att det är snyggt... ser fräscht ut helt enkelt & jag hoppas innerligt att det kommer att fortsätta att se fräscht ut i många år (hela syftet med att välja vinyl istället för trästaket som måste skrapas & målas med jämna mellanrum).

Så, som sagt...min förhoppning är att vi även skall kunna beställa ranch staket detta år & "rama" in tomten med...det skulle bli väldigt snyggt.
 
Redigerat:
Veritas, stegen på bild nr 2, är det för hönsen eller vad?

Snyggt staket annars.

//KoW
 
KnockOnWood skrev:
Veritas, stegen på bild nr 2, är det för hönsen eller vad?

Snyggt staket annars.

//KoW
Nä, det är en hundlucka (den ser smalare ut på bilden än i verkligheten)....

Sedan fick vi komma på en passande lösning för hur vi ska kunna komma in i inhägnaden för att klippa gräset osv... & satte hakar/beslag (syns oxå på bild nr 2) på de innersta sektionerna (de som är närmast husväggen) så att vi helt enkelt kan lyfta av de sektionerna.... vilket fungerar riktigt bra då staketet inte är tungt.
 
Kan man sätta grindar i staketet? Finns det något förberett för det?
Ser ut som om ni har gångjärn.
 
walles skrev:
Kan man sätta grindar i staketet? Finns det något förberett för det?
Ser ut som om ni har gångjärn.
Jag vet att Ellma har gångjärns satser som skall passa specifikt för det ändamålet (dvs för att tillverka en grind).
Tittar man på bild gallerierna på Ellmas site så ser man exempel på hur andra kunder gjort för att konstruera grindar.
 
Jag funderar på att sätta vinylstaket runt mitt poolområde och är såklart nyfiken på hållbarheten på dessa staket. Nu har det gått 5 år sedan ditt staket sattes upp. Hur har det fungerat och hur är finishen idag? Hur pass stabilt är det? Kan man luta sig emot det utan att det rasar/spricker?
 
lindell68 skrev:
Jag funderar på att sätta vinylstaket runt mitt poolområde och är såklart nyfiken på hållbarheten på dessa staket. Nu har det gått 5 år sedan ditt staket sattes upp. Hur har det fungerat och hur är finishen idag? Hur pass stabilt är det? Kan man luta sig emot det utan att det rasar/spricker?
Ok...min erfarenhet efter 5 år är att finishen är oförändrad ! Dvs, vi har staketet på baksidan av huset & beläggningar (grön mossa eller vad f-n det nu är) lägger sig ju på del av staketet (precis som på annat) men det bästa är att ingenting får fäste....bara att ta en fuktad trasa & torka av.... lätt som en plätt.

Just att slippa stå & skrapa & måla om med jämna mellanrum (trästaket) var för oss motivationen att införskaffa ett vinylstaket & där har det definitivt inte svikit oss.

Om det är lika stabilt som ett motsvarande staket av trä.... nej ! inte så att det stör oss då våra hundar respekterar barriären & inte hoppar mot det (inte för att det skulle ge vika för det men i alla fall).

Däremot, om man har det som säg ett staket runt altan (& kanske vilja kunna luta sig mot det) eller pool som du funderar på så tror jag man skall kontakta Ellma.... har för mig att det finns sätt för att göra staketen mer stadiga än vad jag har.

Skulle jag skaffa det igen om jag hade behövt? Jajamen ! det har verkligen visat sig vara underhållsfritt !
Har för mig att jag skrivit det tidigare men inte ens hundpiss har lyckats åsamka minsta missfärgning :)
 
Stort tack för feedbacken! Ska kolla med leverantören.(y)
 
Veritas skrev:
Vi körde på & beställde vilnylstaket (modell: Traditionell) från Ellma & är väldigt nöjda. Nästa etapp är att oxå beställa en annan modell från Ellma för att använda på annan del av tomten.

Min uppfattning är att själva monteringen av staket sektionerna & dess delar är förhållandevis enkelt.

Bemötandet/servicen från Ellmas sida är top notch samt mycket snabb leverans.
Så.... än så länge har vi inget att klaga på alls.
Jag tänkte beställa från Ellma, men tyckte det var så oseriöst att de ville ha pengar i förskott..
 
Theodor1 skrev:
Jag tänkte beställa från Ellma, men tyckte det var så oseriöst att de ville ha pengar i förskott..
Jag har endast beställt från Ellma vid ett tillfälle....men, skulle inte tveka att beställa igen skulle det vara så att det behövs.

Allt jag har beställt från olika företag inrikes som utrikes via nätet de senaste 10 åren.... stort som smått.....har inneburit att jag betalat i förväg med antingen kort, via Paypal eller banköverföring.....aldrig haft några problem.

Väljer man "cash on delivery"/postförskott så brukar det vara förenat med en avgift.....varför skulle jag välja det alternativet framför att betala i förväg?

Responsen & tillgängligheten av Ellma när jag kontaktade dem var mycket god.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.