Efter att ha haft vatten på trappen har jag nu dragit in pemslang + julas beredare under bänk (som har anti frys läge). Vattnet kommer från grannens borrade hål via 32 pem ca 75 m till vår trapp (under jord). Har ingen aning om den ligger på frostfritt eller inte. Har satt avstängningskran på trappen för att det inte ska läcka när vi inte är i huset (overkill?). Resterande del är "luftledning" Jag funderar på att gräva upp nån meter av slangen under jord, isolera med rörisolering 13 mm och lägga värmekebel hela vägen till beredaren. Ev frostvaktselement för att inte blandaren ska frysa. ClaesOhlsson har två typer av värmekabel, den ena självreglerande, den andra med termostat. http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21315331 Jag vet att jag borde ha värmekabel hela vägen tll pumpen, men då får jag ev gräva upp en allmän väg . Har läst att en del låter vattnet vara på och slår på kabeln när dom åker dit, andra har kabeln på hela tiden. Stugan är i Mariefred.

Åsikter?
Vilken av kablarna är att föredra? (kan inte ha kabel i ledning pga avstängning samt 16 mm PEM på slutet?)
Trycksatt efter trappavstängningen eller inte?

/D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.