???
Endnu et spørgsmål fra danskeren:
Vi har fundet et fritidshus, vi gerne vil købe, men huset har "sommervatten". Vi har forstået det sådan, at vandrørene fra brønden er ubrugelige, når det er frost.
Hvordan kan man lave det til "vintervand"?
Jeg har tidligere her fået en forklaring på "strøm i vattenledningen", noget med 12 volt omkring for at forhindre frostsprængning af ledningen.
Er det muligt at få lavet det på "sommervatten" og hvad vil det ca koste?

På forhånd tak
Birgitte
 
Det absolut bästa är att gräva ner en ny vattenledning som ligger på frostfritt djup. Jag har hört att det kan kosta upp till 2000 kr per meter om sprängning behövs. Det blir betydligt billigare om man inte behöver spränga.

Vill man inte gräva så djupt (exempelvis för att undvika sprängning eller om man gräver för hand) så kan man lägga markisolering ovanpå vattenledningen. Det är möjligt att det kan räcka med att gräva fram den gamla ledningen och lägga isolering ovanpå och sedan fylla igen. Det beror på hur djupt vattenledningen ligger idag och hur djupt frosten går.

Som du har förstått går det även att ha en värmekabel i en vattenledning. Jag tvivlar dock på att det går att installera en värmekabel i en befintlig vattenledning. Liksom med markisoleringen så använder man värmekabel när man av någon anledning vill undvika att gräva till frostfritt djup. Dessutom kan man kombinera isolering och värmekabel.

Det är inte bara vattenledningen som ska skyddas mot frost. Vattenpump eller hydrofor måste också skyddas.

Ett annat gammalt välkänt knep (åtminstone i Sverige ;) ) är att ha en kran i huset som är öppen hela tiden under frostperioden. Då värmer vattnet i brunnen upp vattenledningen. Det behöver bara rinna lite vatten för att det inte ska frysa. Jag vill dock inte lova att det här kan göra sommarvattnet till åretruntvatten. Det säkraste är att gräva ner ny vattenledning.
 
:D
Mange tak for oplysningerne, som var brugbare for os.
Jeg kendte ikke rigtigt til det der "markisolering", men har så læst om det på Internettet. Jeg tror ikke det bruges meget i Danmark, muligvis fordi vi ikke har nogen klipper og fjelde.

VH Birgitte :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.