Funderar på en enkel lösning att få vintervatten i stugan som bara har sommarvatten. Tanken är att hämta vatten i dunkar, ansluta en pump och på så sätt trycksätta varmvattenberedaren och blandaren. Eftersom det är till köket med en vvb på 5 liter är det mest för att slippa koka vatten till disk och annat. Alltid smidigare att få varmvatten ur kranen.

Har tänkt att koppla som bilden visar. Kulkopplingarna stänger respektive öppnar sommar- eller vintervattnet. Pumpen ska slå till så snart man öppnar kranen och trycket minskar. Frågan är nu vad jag behöver för pump. Tanken är att det ska vara en liten, enkel och billig historia. Förlsag?
 
  • vintervatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten pumpautomat är väl lämplig, den allra minsta.

Protte
 
Utbudet av enkla pumpautomater i beskedlig storlek verkar inte vara så stort. Den minsta jag har hittat är en variant från Jula. Svårt att avgöra hur stor den är och den verkar vara slut i webbutiken. Får pallra mig iväg till butiken för att se om den finns där.

Någon som har fler tips om små pumpautomater till en rimlig peng? Behöver ingen med inbyggd tank eller speciellt stor kapacitet då det bara är en köksvask som ska matas.
 
Dags att avrapportera. :)

Det blev pumpen nedan från Jula som jag kopplade in enligt bilden i första inlägget. Efter att ha fyllt sugslang och pump med vatten fungerade det precis som jag hade tänkt mig. Dock väsnas den mer än jag trodde så den kommer inte att stå kvar under köksbänken länge till. Skönt att ha varmvatten direkt ur kranen trots att vattnet är avstängt.

Mer att läsa.

koppling.jpg

pump.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.