Hej,

Jag har ett timmerhus från slutet på 1800-talet och planerar att dra in vintervatten och ev avlopp men har en del frågor om detta. Stugan används ofta.

I nuläget finns det sommarvatten från en grävd brunn, ca 80m från huset, högre upp i en backe så har rätt bra självtryck nu. Funderar på värmeslinga och isolerat rör som bästa alternativ? Pumpen är i nuläget placerad i källaren, oisolerad krypgrund. Så skulle behöva en ny placering för den och hydrofor. Låter detta mycket om de är i huset? Vart är bästa placeringen för pump?

I nuläget finns en mulltoa i badrummet som börjar vara till åren. Jag vill därför också antingen skaffa en förbränningstoalett eller ordna avlopp.

Badrummet behöver i sig även en helrenovering. Men jag vill gärna ta det steg för steg då jag dels vill vara på plats och dels av kostnadsskäl.

Vad bör jag börja med - Vintervatten eller avlopp?

Vad är den mest prisvärda lösningen om jag skulle välja avlopp, minireningsverk eller trekammarbrunn?

En hel hop frågor här, men det hänger ihop och jag vill se en helhetslösning där jag kan veta i vilken ände jag ska börja.

Bästa,
Olof
 
Avlopp, vintervatten behöver nåt ställe att tömmas ut där de inte fryser innan de är bortlett :)
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Pumpens placering beror ju på var du har plats, var vattnet kommer in i huset och hur det stället är i förhållande till dit vattnet ska, alltså kök och badrum. Men om du inte kan ha stödvärme på i källaren och inte vill tömma systemet när du inte är där, så har du nog inget annat val än att flytta upp den i huset.

Din avloppsfråga är lite felställd. Trekammarbrunn, alltså slamavskiljning behöver du alltid. Sedan är frågan infiltration vs minireningsverk, och där beror det på markförhållandena. Infiltration kan vara billigt med rätt förhållanden, d.v.s. rätt jord, långt till vattentäkter och andra brunnar. Minireningsverk är mer jobb, men kan vara vettigt om du har högt grundvatten och ont om plats. Börja med att titta på SGU:s jordartskarta vad du har för jordmån och googla reda på Naturvårdesverkets broschyr om små avloppsanläggningar och läs på där.
 
S
Vintervatten: kan du gräva ned ledningen frostfritt skulle jag hellre ta det än värmekabel hela vägen.

Ett alternativ till att ta in det i huset, är att bygga ett litet isolerat och uppvärmt pumphus, fristående eller vid en yttervägg på stugan.

Avlopp före vatten är nog smart.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Om du ska ha förbränningstoalett så behövs ingen trekammarbrunn, det räcker med gråvattenfilter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.