Hej!
Funderar på att bygga ett uterum och skulle gärna ha en hygglig underhållstemperatur på vintern (10-13 grader), är därför främst intresserad av vinterträdgårdsutbudet hos uterumsleverantörerna.

Problemet är grunden där vi av olika anledningar har en begränsad möjlighet att gjuta en riktig bottenplatta. Vi har idag en singelbädd med 145 mm reglar och trall. Tanken är att ta bort trallen, lägga cellplast mellan reglarna och sedan ett klinkergolv (osäker på vad som kan/ska läggas mellan reglar och golv).

Jag inser att det inte är en perfekt lösning och jag kan leva med att golvet blir kallt. Men finns det några stora risker med projektet? Är det bortkastat att köpa dyra fasadpartier om grunden är dåligt isolerad? Kommer det bli väldigt svårt eller dyrt att hålla temperaturen på vintern (bor i mellansverige)? Finns det några andra stora risker med en sådan konstruktion? Kondens? Någon som har erfarenheter av liknande?

Tacksam för all vägledning jag kan få.
 
En variant som jag själv har prövat i ett växthus är 1) avvägd och packad bädd av fin makadam, 2) frigolit eller bättre cellplast i flera lager med förskjutna skarvar, 3) markduk, 4) sand och 5) marktegel. Du behöver någon form av sarg som kan vara tryckimpregnerat virke, lecasten elle gjuten betongkant. Lecasten är säkert bäst. Isolering av golv och tak är viktigast för att få en fungerande vinterträdgård. Du bör ha i storleksordningen 15 cm isolering i både golv och tak. Självklart är det bättre med ännu mer isolering.
 
Tack för svar!

Det jag inte riktigt förstår är varför platta ständigt ses som överlägset. Med en ganska liten insats kan jag klämma in 15-20 cm cellplast under trallen. Med uterumstillverkarens råd ska man ha en gjuten platta med 20 cm cellplast. Jag förstår att reglarna har större värmeledning och att det totala u-värdet för konstruktionen med gjuten platta blir lägre, men inte så mycket lägre!

Så det måste finnas andra skäl att välja platta eftersom det skulle medföra en ordentlig merkostnad. Hur är det med sättningsrisken? Blir den större pga plattans vikt eller mindre pga jämnare fördelning? Är det större risk för kondens eller andra fuktrelaterade bekymmer?
 
En grundkonstruktion utan organiska material är säkrare i längden, inte minst mot fuktrelaterade problem. Den lösning som jag föreslog i inlägg #2 är inte så dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.