Hej,
Är det några speciella saker man behöver tänka på när det gäller kommande vinter och vintertäckning av poolen (helt tom på vatten i mitt fall)?
 
Köp kraftiga plåtar och täck poolen med. Första vintern hade vi bara det vanlig poolskyddet, en kraftig plastduk. Men det blev många timmar ösning av vatten och snö den vintern. Sedan investerade vi i poolplåtar, då behöver man inte engagera sig ett dugg ända fram till våren/sommaren då man startar badandet igen.
 
Var kan man köpa dem till ett bra pris? polltilverkarna vill ha 11.000:- för plåtarna, verkar hekt galet.
 
Jag har låtit pooltäcket vara kvar, och över det byggt ett tak med lätt lutning bestående av plywoodskivor med takpapp ovanpå. Å andra sidan är ju min pool ganska liten.
 
Milkshaken
plåtar, alltså gamla vanliga stålplåt korrugerade..
Jag kommer behålla pooltäcket underst, sen göra ett "stativ" av trä som jag kan lägga plåtarna på, självklart med lutning ifrån huset.

Kom ihåg att det rekommenderas att man kör med cirkulation tills det ligger under 6 grader i vattnet. Glöm inte att chockklorera nån vecka innan du stänger av... Du kommer annars få lite "Gröna mindre fina växter" i poolen.

Min pool är en Pahle´n. 8x4x1,5 jag kommer tappa ur ca, 20 kubik, så att vattennivån går under inkommande munstycken.. pga frysrisken.
 
Offert_Kungen skrev:
Var kan man köpa dem till ett bra pris? polltilverkarna vill ha 11.000:- för plåtarna, verkar hekt galet.
Vi köpte dem för drygt 6000 genom PVG Plåt och Vent Grossisten i Bandhagen utanför Stockholm. Det är Plannjas självbärande plåtar, 4,5 meter långa, 11 st behövdes till vår 4x8-meters pool. Det är nu 3 år sedan, så tyvärr kan ju bli mer idag.
 
Milkshaken
vad gäller priset så kan jag inte svara då jag fått tag på dessa gratis, från ett gammalt tak.... Gratis är gott..:)
 
Blir inte plåtar med dessa spännvidder väldigt tunga?
 
GoForIt skrev:
Blir inte plåtar med dessa spännvidder väldigt tunga?
Ja, de är tunga och ska så vara. De läggs ju bara och ska inte blåsa bort i första höststormen.
 
Måste fråga....är det en liner pool eller en med klinker?
Är det med klinker så skall den inte vara tom vintertid.
 
wodda skrev:
Måste fråga....är det en liner pool eller en med klinker?
Är det med klinker så skall den inte vara tom vintertid.
Min pool har varken liner eller klinker, utan har bara målat ytskikt.
Den står i alla fall helt tom denna vinter, och det ska bli spännande att se hur den klarar det..

Se mer i min tråd http://forum.byggahus.se/pool/62810-pool-med-lecablock.html
 
Jag tog bort 2 inlägg här! Ni får bägge PM av mig.

Här ska vi ha det trevlig, för att ha det trevligt så ska man vara trevlig mot varandra.
 
Måste inte alla pooler ha en del vatten även vintertid för att inte "rasa ihop"? Vi har en kaklad pool och den ska i alla fall vara halvfull över vintern för att det inte ska bli sättningar eller i värsta fall ras.

Vi har en presenning som vintertäckning. Man fäster den med gummistgroppar i sidan. Nackdelen är att den är tung att sätta på, man måste vara två personer som gör det. Kostade ungefär 5000 kr i inköp.
 
Ja, det ska bli spännande att se till våren..

Ras är jag inte orolig för. Möjligen sättningar. Fast det är ren sandmark under..

Innebär inte bara pressenning även under vintertid, att dess livslängd (väger även in estetiskt) förkortas avsevärt?
Samlas det inte en mängd vatten/is i den som tynger ner?

Anledningen till min trådstart var mer att jag är orolig för att skadedjur skall bygga bo inne i poolen.
 
Beror på vilken poolkonstruktion man har om man skall ha vatten eller inte i över vintern. Många ska ha vatten i så man inte får ensidigt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.