J
Hej,
Har en sommarstuga från 60-talet. Den är ett hemmabygge. Jag använder en luftvärmepump till underhållsvärme. Stugan har byggts ut med ett extra rum med stora panorama fönster. Också ett hemmabygge.
Detta rum är sämre isolerat och saknar vind. När jag var inne i det häromdagen så var det kondens på fönstren.
Hur ska jag får bort detta? Bör jag öppna upp dörren och släppa in värme till rummet? Eller ska jag sätta en luftventil i väggen? Om luftventil, ska den vara på fasaden eller inåt mot de uppvärmda rummen?
Förstår om det är dåligt förklaratt.
Är tacksam för alla svar.
 
D
Förutsätter att kondensen var på insidan av fönstren, annars är det inget problem. För att undvika kondens i fönstret så kan du gå lite olika vägar, t.ex.

1. Kallställa rummet så att det inte kommer in varmare luft från annat håll.
2. Sätta i en avfuktare i rummet
3. Isolera fönstren bättre, t.ex. med en extra glasskiva.

Att öppna upp mer så det blir varmare i rummet tror jag inte hjälper. Det är den varmare luften som bär fukten som kondenserar. Det skulle i så fall vara om rummet du har problem i släpper in en massa kall fuktig luft som är orsaken till kondensproblemen. Då får du höja temperaturen såpass mycket att du kommer över daggpunkten vid fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.