Hej
Jag ville plantera vinterliguster runt huset och undrar om det är någon som vet vad dem kostar per planta eller köper man metervis?
Tycker ni att det är bättre att köpa plantor som har redan vuxit eller är det bätre att köpa små plantor?
Jag kan ingeting om det här och alla svar och tips är välkomna.
Jag vet inte om det gör nåt men jag bor i Göteborg.Jag har läst lite om det att man måste se vad man beställer beroende var man bor.Stämmer det?
 
Hej
Vi köpte i våras och köpte då i 10-pack för 250 kr. Att köpa planta som var satt i kruka hade kostat 79kr/st.

Man sätter ca tre stycken per meter och sen ska man ändå klippa ner dom till 15cm höjd om man vill att dom ska förgrena sig och bli täta. Häcken ser väldigt liten och larvig ut just nu men blir nog fin på sikt.
 
Tack
Det var inte så farligt. Vet du hur lång tid det tar för dem att växa ca 80cm till 1 m?
 
Flera år om du vill ha den tät, år två ska den klippas ner till 25cm och år tre till 35 cm, för att den ska förgrena sig.
När vi köpte dom så var dom ca en meter höga pinnar men skulle alltså klippas ner. Tror inte det finns nån häck som du kan köpa "färdig".
Plantor som stått länge på plantskola är större men det innebär bara att man får ett större rotsystem eftersom den ändå ska klippas ner
 
vi köpte våra vintergröna liguster av en plantskola i tyskland dessa va 3-4 dm höga och kostade 4,9 euro per 10 pack...
vi köpte 270 plantor och betalade ca 1500kr hem till dörren och plantorna va lika fina som dom vi köpte i sverige förra året för 179kr 10 packen.

[h=3]http://www.eggert-baumschulen.de/[/h]
 
Det finns häck i färdiga moduler att köpa, men då är det helt andra priser. Ett tips på om man vill nå färdig höjd fortare på en häck med vanliga häckplantor är att man toppar den oftare. I stället för att bara släppa upp den 10cm varje år så kan man toppa den så fort den har växt drygt 10 cm. Då kan man hinna med flera förgreningar på ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.