T
Hej

Min vinterligust grön har döda grenar på sina platser, stammen är dock grön.

Vad göra? Kommer den återhämta sig?

Varför blir det såhär? Det är bara såhär på vissa delar, inte hela häcken.
 
  • Vinterligusterhäck med döda grenar på vissa platser, omgiven av grönska, fotograferad från ovan med grus och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp bort allt dött ända ner till ngr cm ner till frisk ved.. Bort med ev ogräs. Fyll på med kompostjord. Klipp in hela häcken i augusti (borde gjorts i våras för bäst effekt) såvida den inte ska vara friväxande (val av häcksort som friväxande inte optimalt för just liguster). Pga uteblivning klippning i våras ser den ut så här.

Nu vet vi inte var i landet detta är, om det kan vara frysskador eller om det gäller ganska nyplanterad häck på ett nybygge. Vi vet heller inte om det grävts bra vid planteringen eller om det kanske är dålig mark just där. Liguster brukar klara sig bra om den får bra jord och detta kan kompletteras. Liguster kan drabbas av sjukdomar vissa år och som oftas kan fixas med extra skötsel.

Liguster kan hållas ganska smal. "Innanmätet" på häcken är alltid risig. Det är bara yttre delen av häcken som har blad och därav nödvändigheten av 2 klippningar/säsong. Vattna vid torka de första åren.

Visst kommer den att återhämta sig!
 
  • Gilla
stenfan
  • Laddar…
T
Tack för svar

Detta är i Stockholm. Häcken är 4 år gammal, den har aldrig sett ut såhär. Jag har klippt den varje vår/höst.

Men då klipper jag bort allt som är döda grenar. Den är som sagt frisk längst ner. Tråkigt att det kommer bli ”hål” i häcken bara.
 
T Thomas' skrev:
Jag har klippt den varje vår/höst.
... Tråkigt att det kommer bli ”hål” i häcken ...
Det ser inte ut som om sidorna klippts tillräckligt hårt för att ha klippts 2 ggr/året. Höstklippningen bör göras i mitten av augusti där du bor. Då hinner den hämta sig innan vintern. Eventuella "hål" försvinner på någon säsong på en idag så låg häck och om du tillför rikligt med mull och gräsklipp.

Tillägg senare: Jag är inte helt säker på att just den vintergröna ligustern är fullt härdig i sthlm-regionen. Rätta mig i så fall.
 
Redigerat:
T
yonna yonna skrev:
Det ser inte ut som om sidorna klippts tillräckligt hårt för att ha klippts 2 ggr/året. Höstklippningen bör göras i mitten av augusti där du bor. Då hinner den hämta sig innan vintern. Eventuella "hål" försvinner på någon säsong på en idag så låg häck och om du tillför rikligt med mull och gräsklipp.

Tillägg senare: Jag är inte helt säker på att just den vintergröna ligustern är fullt härdig i sthlm-regionen. Rätta mig i så fall.
Häcken är 4 år gammal så den har redan rotat sig, det har inget att göra med hur vi klippt den innan. Den har klippts 4-5 ggr per år utan några som helst problem. Det är först detta år som den uppvisat detta och det är INTE över hela häcken, på sidorna syns det inget alls. Finns väl 25-30 grannar som har samma häck, utan problem. Så att den inte skulle vara ”härdig” i Stockholm kan du slå ur hågen.

Kan tillägga att rådjur/harar ätit på vissa delar (dock ej dom som är kala), där har häcken hämtat sig hur bra som helst. Så Vinterligust verkar kunna hämta sig från det mesta. Så jag tror inte vi misskött den som du är inne på.

Jag tror det har med tjäle alternativt sjukdom.

Finns det någon mer på forumet som kan komma med feedback?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.