Jag har två st rhododendronbuskar som är planterade längst husets långsida mot öst. Dessa står ganska nära hörnet med gaveln mot syd och får därför sol från uppgång till ca kl 12 och skugga resterande dag. Dom är planerade i cementringar, ca diameter 80 cm, med stensättning runt omkring. Det är bra jord i cementringarna och jag gödslar ibland, samt vattnar ganska ofta. Dom har stått där i ca 15 år och är drygt metern höga men ser ganska ledsna ut.
Funderar på att flytta dom och plantera något annat som kanske tål läget bättre, men vad ?
Vill gärna ha något vintergrönt och funderar på bambu då vi har en liten uteplats närliggande. Skulle bambu klara läget bättre än rododendron, eller finns det något annat trevligt alternativ som klarar förutsättningarna ? Kan tillägga att detta är på västkusten (utanför Halmstad) så det är ju inte alltid vindstilla runt husknutarna.
 
En fördel med roddisar är att de har litet rotsystem vilket gör att de är lättflyttade även när de är gamla. De vill gärna stå och trängas med släktingar; trivs inte ensamna. De gillar inte heller vår-och morgonsol eller blåst. Cementringen är ingen hit för dem. Flytta dem till en lugn, skyddad, gärna lite skuggig plats och max en halvmeter ifrån varandra.

Bambu gillar egentligen inte blåst men mina egna trivs faktiskt utmärkt i både blåst och sol men jag vattnar mina rejält om det är torka. Cementringarna är i minsta laget för bambu men annars jättebra om de ska stå närmare huset. Kanske något snyggt vintergrönt högt gräs? Taxus eller buxbom?
 
yonna skrev:
En fördel med roddisar är att de har litet rotsystem vilket gör att de är lättflyttade även när de är gamla. De vill gärna stå och trängas med släktingar; trivs inte ensamna. De gillar inte heller vår-och morgonsol eller blåst. Cementringen är ingen hit för dem. Flytta dem till en lugn, skyddad, gärna lite skuggig plats och max en halvmeter ifrån varandra.

Bambu gillar egentligen inte blåst men mina egna trivs faktiskt utmärkt i både blåst och sol men jag vattnar mina rejält om det är torka. Cementringarna är i minsta laget för bambu men annars jättebra om de ska stå närmare huset. Kanske något snyggt vintergrönt högt gräs? Taxus eller buxbom?
Vi har buxbom lite längre bort på samma sida av huset. Den trivs och är jättefin men står mer skyddat där och får mindre sol. Buxbom är ju ganska långsamväxande och jag tvivlar dessutom på att den skulle trivas istället för roddisarna. Kollade Taxus men gillar inte barrväxter så mycket. Bambu är nog mer intressant och det låter på dig som att du tror att det kan funka utifrån dina. Bifogar en bild, kommentera gärna :) Har förresten nyligen klippt roddisarna.
Två nyligen klippta rododendronbuskar i trädgården med stenträdgård och en bänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Spontant tänker jag att cementringarna är ganska små, och det kan bli svårt att få något större att trivas i dem.... Men något som hade kunnat se fantastiskt ut och kanske trivas bra är någon form av dvärgväxande barrträd, eller uppstammad buske - som för tankarna till vindpinade tallar vid kusten... Eller kanske någon form av En skulle kunna passa fint?.

Jag tror det blir svårt att få bambu att trivas, de vill ha lite småfuktig jord, mycket mullrik för att trivas och jag tror inte det går att lösa i sådana rör. Överhängande risk att bambu går samma öde till mötes som rhododendron - överlever år efter år, men inte mer.

Skulle du kunna förklara mer vad du är ute efter, hur vill du att det ska se ut: Något grönt året runt, stort, smått, runt eller smalt, högt eller lågt?
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Spontant tänker jag att cementringarna är ganska små, och det kan bli svårt att få något större att trivas i dem.... Men något som hade kunnat se fantastiskt ut och kanske trivas bra är någon form av dvärgväxande barrträd, eller uppstammad buske - som för tankarna till vindpinade tallar vid kusten... Eller kanske någon form av En skulle kunna passa fint?.

Jag tror det blir svårt att få bambu att trivas, de vill ha lite småfuktig jord, mycket mullrik för att trivas och jag tror inte det går att lösa i sådana rör. Överhängande risk att bambu går samma öde till mötes som rhododendron - överlever år efter år, men inte mer.

Skulle du kunna förklara mer vad du är ute efter, hur vill du att det ska se ut: Något grönt året runt, stort, smått, runt eller smalt, högt eller lågt?
Lite otydligt av mig kanske, men det är alltså inga betongrör, bara ringar ca 8 cm tjocka. Vid ev omplantering så byter jag jord och det finns nog möjlighet att gräva in till större bredd under ringarna o fylla upp med mullrik jord.
Som jag skrev tidigare så är jag inte särskilt förtjust i barrväxter även om tex enar skulle passa med omgivningen.
Jag vill gärna ha något som är vintergrönt/vackert året runt då detta är precis vid vår entre och man rör sig ofta här. Är ju lite inne på bambu men det är svårt att hitta något som verkligen skulle trivas här. Är därför lite svårt att beskriva vad jag är ute efter och därför som jag skapat tråden, för att kanske få förslag :)
 
BirgitS
Oavsett växt så är de anpassade för att ta upp vatten och näring över en stor yta, så jag tror att du måste ta bort stenar och få mer öppen jord så att du kan gödsla över en större yta. Så mitt förslag är att du tar bort ringarna och stenarna, förbättrar jorden och planterar fler roddisar så att du fyller upp ytan, för trots de rätt dåliga förutsättningar så verkar dina roddisar trivas rätt bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Var precis och visade bild och pratade med plantskolan. Fick en föreläsning om gödning o vatten. Bambu och rhoddis kräver ganska precis samma förutsättningar så bambu blir nog inte bättre där. Låter rhoddisarna stå kvar och ska gödsla med annan gödning än rhoddisgödsel och oftare, vattna betydligt mer och se om det går att få dom frodigare i bladverket.
 
KristinaRT
pelleprognos skrev:
Var precis och visade bild och pratade med plantskolan. Fick en föreläsning om gödning o vatten. Bambu och rhoddis kräver ganska precis samma förutsättningar så bambu blir nog inte bättre där. Låter rhoddisarna stå kvar och ska gödsla med annan gödning än rhoddisgödsel och oftare, vattna betydligt mer och se om det går att få dom frodigare i bladverket.
Om det går, tror jag att det kan vara en bra idé att ta bort ringarna och några stenar så det blir lite mer öppen jordyta, då kan du fylla på jord och förbättra denna. Ett bra tips är också att försöka hålla kvar fukten i jorden. Jag har (hos mig själv) märkt att om man har stenläggning m bärlager etc som ger extremt bra dränering, blir jorden i planteringarna väldigt snabbt torra. Antar att fukten dräneras ur jorden?
Större jordvolym och något som gör att avdunstningen minskar hjälper.
Absolut ingen marktäckare som konkurrerar ut råddisarna, men något som täcker jorden så ytan inte är bar. Antar att även flis eller täckbark kan fungera om du inte vill ha växter.

Ett anna tips är att försöka sig på att gräva ner någon form av bevattning eller droppslang, om du ändå ska gräva i planteringen. Då är de jättelätt att koppla in den och låta den droppa över natten t.ex.så får buskarna en rejäl rotblöta med minimal ansträgning från dig :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns rododendronsorter som tål utsatta vintersoliga lägen mycket bättre än andra. T ex vissa yakushimanumhybrider är väldigt tåliga och de kan också vara lite mindre i storlekarna än de vanliga parkrododendron som dominerar handeln.

Bland de extremt vintersoltåliga (Googla!):

Rhododendron 'Mist Maiden'
Rhododendron 'Falling Snow'
Rhododendron 'Trinity'
Rhododendron 'Ken Janeck'

Jag odlar t ex 'Mist Maiden' i östläge i en kall zon 3 utan bladskador.
 
Att ta bort ringarna och kanske några stenar i avsikt att öka jordvolymen är säkert bra. Men - Rhododendron får aldrig täckas med täckbark, lika viktigt som att jorden har ett lägre pH värde är att den inte får bli kompakt. Den skall vara porös och syrerik. Täckbarken blir för kompakt för en Rhododendron och dessutom är Rhododendron känsliga för svampangrepp. Täckbark är en bra grogrund för svamp.
 
Ok, tack för svaren. Jag har bestämt mig att försöka ge rhoddisarna mer gödsel, vatten, omvårdnad o kärlek på nuvarande plats utan att ändra/ta bort ringar/stenläggning. Om detta nu inte räcker och hjälper för att få dem bättre, så följer jag kanske råden här.
Intressant med olika sorter av tåligare rhoddisar, ska googla dem.
Återkommer kanske med bild såsmåningom. Tack för alla svar :)
 
Glöm bambu av alla sorter - det är för nära huset och husgrunden.
 
Tanken slår mig att det där kan vara ett ställe där man inte brytt sig om att gräva bort ogräs och istället satt ut en markduk under planteringar och sten. I så fall kan det vara en möjlig förklaring till att buskarna ser så lidande ut. Då har de ett extremt litet utrymme för rotsystemet och ingen kontakt neråt pga markduken. Det naturliga kretsloppet bryts med markduk.
 
Jag har själv stensatt och planterat rhoddisarna här för ca 15 år sedan. Jag grävde då bort mycket sand o dålig jord åt sidorna, under cementringarna och ersatte med mullrik jord. Problemet kan isf vara att cementringarna begränsar rötterna, då det är ett ytligt rotsystem. Jag har som sagt bestämt mig för att försöka få liv i dem på plats genom bättre omvårdnad.
 
Tänkte bara återkoppla med ett par bilder på mina rhoddisar nu efter sommaren och lite omvårdnad, jord, gödsel, vatten o kärlek :) Före och efter sommaren Två rhododendronbuskar i trädgård före och efter omvårdnad med stenläggning runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rhododendronbuskar i krukor på en stenkantad yta, friskt gröna efter sommarvård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.