Hej,
Har planterat vintergrön liguster hösten 2011. Förra året glömde att klippa så de växte inte så bra. En del säger att man ska klippa under våren och hösten och andra säger att bästa tiden är under vintern, så nu undrar jag när ska jag klippa de. Jag vill de ska växa högt och tät.

Stort tack på förhand:D
 
Den ska klippas när den vilar dvs. innan eller efter att den börjar växa. Våren eller hösten går bra. Växer gör den även om man inte klipper, men den blir inte tät. Snabbaste sättet att få en hög häck är att inte klippa den alls. Men då blir den gles och spretar åt alla håll. Lämpligt att låta den växa 20 cm per år.
 
En nyplanterad växt växer inte så pass mycket under första etableringsåret. Då försöker den att skapa nya rötter dels för att förankra sig och dels för att kunna ta upp vatten och näring.
Dock skulle jag rekommendera att till våren när nya löven börjar komma lägga på ett lager kogödsel. Sen strax efter midsommar skulle jag klippa häcken. Då bildas fler nya grenar vilket ger en tätare häck. Sen i augusti- september kan du formklippa så får du en fin start på kommande år.
Lycka till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.