Vad innebär egentligen vinterförvaring och service när man köper den tjänsten hos ett företag? Jag gjorde det alltid med min Stiga förut och då fick jag åtminstone den senaste mjukvaran, även om det bara var en gång jag faktiskt märkte av någon skillnad under alla år. Nu har jag en Gardena Smart Sileno Life, så uppdateringarna sköter sig själva.

Laddar företagen batteriet då och då under vinterförvaringen eller laddas det bara när man lämnar in den och sen står den orörd hela tiden? Om det är som det senare så kan jag ju lika enkelt sköta det själv.

Jag förstår naturligtvis att det kan skilja mellan olika företag, men rent generellt, är det en helt onödig kostnad?
 
Det är nog en fråga du ska ställa till företaget där du vill lämna in den.

//AA
 
Jag har svårt att tro att de gör något värt pengarna. Tvättar, byter rakblad, uppdaterar, laddar och ställer undan gissar jag. Förmodligen står de varmt vilket väl kanske är värt lite, men med laddade batterier ska väl klipparen klara sig även i kallförråd.

Jag tänkte ta min Husqvarna till ÅF i veckan för att se om de uppdaterar mjukvaran på garantin då Automower connect haft vissa småproblem med kontakt, men gör de inte det vete fan. 1500 ska min ÅF ha för service och uppgradering, och några hundra till för förvaring. Jag är skeptisk.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att tro att de gör något värt pengarna. Tvättar, byter rakblad, uppdaterar, laddar och ställer undan gissar jag. Förmodligen står de varmt vilket väl kanske är värt lite, men med laddade batterier ska väl klipparen klara sig även i kallförråd.

Jag tänkte ta min Husqvarna till ÅF i veckan för att se om de uppdaterar mjukvaran på garantin då Automower connect haft vissa småproblem med kontakt, men gör de inte det vete fan. 1500 ska min ÅF ha för service och uppgradering, och några hundra till för förvaring. Jag är skeptisk.
Jag har inget vettigt ställe att förvara den på under vintern som är varmt. Jag har ingen källare och garaget är oisolerat. Känns väl inte så bra att ha den ståendes i minusgrader hela vintern?
Dock kan jag ställa in den i mina föräldrars källare eller något sånt.
Rakblad har jag redan och dom är ju inte speciellt svåra att byta heller. Så i princip är det en rengöring jag betalar för? Känns inte värt pengarna.
 
  • Gilla
torbhe
  • Laddar…
Det är så jag tänker. Har för egen del haft roboten stående kallt två vintrar utan att märka några problem, men i teorin kan batterier frysa, i synnerhet om de är dåligt laddade.

Nedan är vad min ÅF erbjuder. Om det är värt det får som sagt var och en värdera.
1495:- ROBOTKLIPPARE* PAKET 1
  • Kontroll av chassi
  • Kontroll av elektronik
  • Uppdatering av mjukvara
  • Byte av knivar
  • Byte av knivdisklager
  • Byte av ventilationsfilter
  • Byte av tätningslister
  • Säkerhetskontroll
  • Rengöring (av- och påmontering kaross och hjul)
1.995:- ROBOTKLIPPARE* PAKET 2
  • Kontroll av chassi
  • Kontroll av elektronik
  • Uppdatering av mjukvara
  • Byte av knivar
  • Byte av knivdisklager
  • Byte av ventilationsfilter
  • Byte av tätningslister
  • Säkerhetskontroll
  • Rengöring (av- och påmontering kaross och hjul)
  • Vinterförearing (varm)
  • Underhålusladdning av batteri
2.995:- ROBOTKLIPPARE* PAKET 3
  • Kontroll av chassi
  • Kontroll av elektronik
  • Uppdatering av mjukvara
  • Byte av knivar
  • Byte av knivdisklager
  • Byte av ventilationsfilter
  • Byte av tätningslister
  • Säkerhetskontroll
  • Rengöring (av- och påmontering kaross och hjul)
  • Vinterförearing (varm)
  • Underhålusladdning av batteri
  • Hämtning/Hemkörning**
  • Uppstart/kontroll på din tomt**
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har svårt att tro att de gör något värt pengarna. Tvättar, byter rakblad, uppdaterar, laddar och ställer undan gissar jag. Förmodligen står de varmt vilket väl kanske är värt lite, men med laddade batterier ska väl klipparen klara sig även i kallförråd.

Jag tänkte ta min Husqvarna till ÅF i veckan för att se om de uppdaterar mjukvaran på garantin då Automower connect haft vissa småproblem med kontakt, men gör de inte det vete fan. 1500 ska min ÅF ha för service och uppgradering, och några hundra till för förvaring. Jag är skeptisk.
Husqvarna gick väl ut förra året just med uppgradering för connect-problem. Du får leta fram detta, tror det fanns bla på HQ facebooksida och begära en kostnadsfri uppgradering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, precis. Jag frågade om det efter sommaren -18 och då kände inte min ÅF till det; tror det kom rätt sent. Ska försöka komma ihåg det framåt omsdag eller när vi nu är klara med älgarna.
 
Jag undrar också. Tänkte underhålla själv. Hur lyfter jag av kåpan för att komma åt allt innanmäte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.