Jag undrar lite över om det är normalt att stora feta flugor flyger omkring i huset så här mitt i vintern. Inte i flockar för all del utan enstaka, men i dag har jag slagit ihjäl tre stycken. Kommer inte ihåg att det här har förekommit tidigare. Någon som har nån uppfattning om detta?
 
Det är inte så enkelt att du har någon mus som dött på vinden eller i någon vägg exempelvis?
 
Jo, det kan faktiskt hända, vi har misstänkt det. Nere i källaren, fast vi inte har lyckats hitta någon. Så det skulle kunna vara en naturlig förklaring till flugförekomst?
 
Hos oss har det kommit en "bombare" flygandes mitt i vintern ibland. Jag har sett att de bor mellan fönsterbågen och karmen, och när man skall öppna och vädra vaknar de och flyger in. Rejält slöa. Jag tycker de är äckliga.
De verkar nästan odödliga. Har slagit dem med både tidningar och flugsmälla, men de snurrar till och flyger vidare.
 
Det är väl övervintrare, försöker alltid jaga rätt på dem på hösten eller på vårkanten när de vaknar till...

Var uppe på vinden och skulle dra en kabel i vintras, där satt 1000 tals i gavelventilerna, gick åt mycket Kill-it spray..
 
Redigerat:
islander skrev:
Det är väl övervintrare, försöker alltid jaga rätt på dem på hösten eller på vårkanten när de vaknar till...

Var uppe på vinden och skulle dra en kabel i vintras, där satt 1000 tals i gavelventilerna, gick åt mycket Kill-it spray..
Det du kallar övervintrare är Vindsflugor, som normalt lever utomhus, men gärna gömmer sig i dörr- och fönsterspringor på vinden under vintern.

Kan naturligtvis hända även i bostadens fönsterspringor, eller i ventiler, som Islander skriver.
Om det då är värmeläckage och tillräckliga springor kan de vakna till och krypa in i bostaden och störa.
De är en sorts spyflugor.

Den vanliga Husflugan lever året runt inne, och är lättare att bli av med.
Sätt sån där klibbig plastfolie i nederkanten på några fönster, så tar de snart slut.
Finns t.ex. hos Blomsterlandet.

Se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vindsflugor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husfluga
 
Om man som vi har fritidshus som står svalt under långa perioder på vintern, men sedan värms upp, så vaknar en massa flugor till liv och tror det är vår. Fast det handlar oftast om vanliga husflugor.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Har samma erfarenhet, som MagHam. Kommer fram några hundratal flugor de första gångerna jag besöker fritidshuset efter höststängningen (= kallställning av huset). Vanliga oförargliga flugor och inte spyflugor. Bara att leva med och ta bort så gott det går.
 
De flugor som har förekommit här hemma nu under vintern har inte varit det minsta slöa, utan ganska svåra att jaga upp och ha ihjäl. Knappt en cm långa. Det är kanske vanliga husflugor. Har som sagt haft misstankar om ett gnagarlik någonstans i källaren, och sådant kan man ju tänka sig är gynnsamt för varelser med så obehagliga vanor som flugor. Fast annars så verkar det på svaren som att det nog kan förekomma flugor även utan någon sådan särskild gynnande faktor. Nu mot slutet av februari börjar ju fåglarna låta höra sig ute, kanske att även flugjäklarna har vårkänslor och börjar bli aktiva, fast inne då. *I-landsproblem*...
 
Som sagt var:
Skaffa ett paket sådan här, kostar några tior. Jag köpte mina på blomsterlandet, men finns väl på Granngården och Plantagen också t.ex.
http://www.pharmaxim.com/Hem/Produkt/603432/Fly-Stick-10-st.aspx

Satte upp på fönstret på lilla toaletten. Fångade 20 flugor om dagen i början,
men efter några veckor ebbade det ut, så nu har jag inte haft flugor inne på flera år.
Bortsett från någon enstaka på sommaren när dörrarna har stått öppna på vid gavel.

Och jag bor på landet, har höns runt huset och kor och hästar som går och betar 10 meter från huset.
 
Fungerar dessa sticks bättre än traditionella "siraps"klet som man hänger i taket? Jag bor på landet och sommardörrarna är alltid öppna. Här finns massor av flugor.
 
yonna skrev:
Fungerar dessa sticks bättre än traditionella "siraps"klet som man hänger i taket? Jag bor på landet och sommardörrarna är alltid öppna. Här finns massor av flugor.
Funkar minst lika bra i alla fall tycker jag.
Men det är ju skillnad på uthus och bostadsrum.
Inne på en trång toalett tycker jag att en spiral känns fel, kanske man själv lätt fastnar med håret :p

Och husflugorna sätter ju sig gärna på fönstren, för de vill ha ljus.
Så där fastnar de direkt, inget gift, inga bekämpningsmedel.
Det kanske det inte är i spiralerna heller)

Och man sätter den klibbiga plastbiten i nederkant av fönstret, det är där flugorna helst håller till.

Spiral har jag haft ibland ute hos hönsen, men jag tycker inte de är lika effektiva faktiskt.
Om man går in hos hönsen en solig dag så nog är det mest vid fönstret flugorna surrar omkring.
https://youtu.be/nkrx4qMiBLg?t=89 :)
 
Nja, jag menar de långa kletiga remsorna man hänger i taket och som flugorna fastnar på. Såna som gärna fastnar i håret :x
 
Jag tror att vi pratar om samma sak.
En så'n här alltså:
75425-motfluga-spiral_0.jpg
 
:)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.