Hade ni använt vinterdäck som är på det sättet?
 
Är det däck du fått monterat och undrar om du skall reklamera innan du kör på dem? Vad säger däckverkstaden? Jag förstår inte varför en tillverkare skulle göra däck med dubbar som inte gör kontakt med backen. Dels är gummit mjukt och när det trycks ihop kommer dubben närmare marken. Dessutom dras dubbarna utåt när hjulet snurrar. Vad är det för fabrikat på dem?
 
Kanske inte en dödsfälla men slut är dom, så antingen är dubben nött eller så har dom börjat vandra inåt däcket.

Har dom börjat vandra inåt så kommer du få punktering, hände en kollega på en firmabil.

Så jag hade köpt nya däck, det är en jäkligt billig livförsäkring.
 
Gamla eller nya?
 
A
De är inte slut i lagens mening men dubbdäck utan dubbar kvar är ju inget vidare,de kommer inte att "fällas" ut vid körning,utan de är slut helt enkelt.
 
N Nils82 skrev:
Gamla eller nya?
Nya däck ligger på 9-10mm så dom bör vara gamla
 
Nu börjar det bli några år sedan jag hade dubbdäck. Men jag brukade använda dem så länge däckmönstret var ok. På slutet var det inte så många dubbar kvar i fram. Slitna däck är ingen dödsfälla. Men man måste givetvis anpassa körningen efter omständigheterna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Beror ju också en del på var i vårat avlånga land man bor.. Och hur mycket man kör, och om man är beroende av bilen såklart...

Bor man i södra Sverige, inte pendlar med bilen och kan strunta i att åka och veckohandla just den dagen det är snöstorm och underkylt regn så går de säkert en vinter till...

Bor man längre norrut och pendlar till jobb med bil så hade jag inte chansat....
 
Det är alltid en chansning att sätta sig i bilen om det är snöstorm eller underkylt regn. Det är ingenting som dubbdäck kan ändra på.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180211/tio-myter-om-vinterdack-ar-du-ocksa-lurad/

De verkar onekligen som de är slut. Jag köper nya. Tack för råden!
 
Redigerat:
optimum
Är ingen dödsfälla så länge bilen står parkerad vilken den bör göra med gamla slitna "vinterdäck"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.