Köpte nämnda pool för ett par år sedan men fick upp den i våras. Köpte då till INTEX Saltwatersystem modell ECO 5220G. Har haft en fin sommar med utmärkt vatten.
Nu stundar vinter vilket kräver åtgärder: Har tidigare ( 2000- 2011) Haft en ovanjordspol m. plåtvägg ovh liner. Första åren ankrade jag ett anta tomma plastdunkar för att klara volymökningen när vattnet frörs. Efter ett par är utan någon synlig effekt (t.ex hopklämda dunkar) , nöjde jag med att tappa ned nivåntill under inloppshålet och det fungerade därefter.
Nu undrar jag vad De som har erfarenhet av min nuvarande pooltyp gör. Tömmer Ni poolen? (Om det är saltvatten vart?) Sänker Ni nivån, isolerar och värmer Ni? Hur? Kör Ni pumpen när det blir minusgrader och i så fall täcker Ni in allthop (man behöver kunna "kolla läget" emellanåt).
Tacksam för svar och tips
 
Vi plockar in pump, filter och saltsystemet till garaget. Poolen sänker vi till under utloppet och skruvar bort alla plastdetaljer där. Täcker sen med det medskickade överdraget. Har funkat i några år nu utan problem. Slänger i en klorpuck också för säkerhets skull. Värmepumpen låter vi står kvar ute, dränerad och övertäckt.

Dessa pooler är ju byggda för att flexa när vattnet rör på sig.

Vi bor i södra Sverige kan tilläggas.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.