Jag förstår att det inte går att svara rakt av, men kanske höfta till något?

Det är så att vi i familjen har en gemensam sommarstuga. Hela stugan inkl v/a systemet är byggt av gamla hederliga gubbar från byn med de rätta kunskaperna, som så många gamla stugor är...

Vatten och avlopp drogs in nångång på 70talet, fram tills dess var det utedass som gällde.
Det finns en toa med dusch i ena hörnet av huset, samt en kran och diskho i köket. VVB är monterad på vinden som är oisolerad.

Stugan har tidigare nyttjats för året runt boende av mina morföräldrar under några år, detta funkade hyfsat, men vattnet frös några gånger när det blev rejält kallt har jag "barnminnen" av att jag hört historier om.
Under de senaste 15-20åren som vi alla nyttjat den som sommarstuga så har vi alltid tömt systemet på vatten under vintern. Detta gör att vi avstår från spontan-helger i stugan under vinterhalvåret, som vi annars gärna skulle vilja ha möjlighet till.

Så vi har börjat prata om att ta dit en rörmokare som får kolla hur det ser ut i dag och rekommendera vilka åtgärder som behövs för att vi ska kunna ha vattnet på året om.

Det jag egentligen undrar äv väl vad expertpanelen här tror, vad kan vara rimliga åtgärder som en rörmokare kommer föreslå? En höftning på kostnaden?
Enligt mig själv så borde nästan det bästa vara att riva ut allt och börja om? Är det bättre/säkrare att montera VVB i krypgrunden istället för den oisolerade vinden?
Det är ca: 110cm högt i krypgrunden under toaletten/duschen, det är även i denna del som ingången till krypgrunden är. Inkommande vattenledning och utgående avlopp kommer upp ur marken rakt under toa/duschrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.