Mitt barn och jag köpte en gammal gräsklippare (lawn-boy M21BMRC), med avsikt att få igång den och bygga lådbil runt. Vi har lite noob-frågor.

1. Det finns två tankar bredvid varandra, en för bensin och en för 2t-olja. Min gissning är att det äe tvåtaktsmotor, men den gör blandningen själv. Rimligt?
Närbild av en hand som håller i en svart plastlock märkt "2 CYCLE OIL" med en oljedroppsymbol. Bakgrunden är suddig med antydan till maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Oljeslangen går igenom motorblocket. Antar att det är en pumpmekanism därinne? Däremot verkar det inte finnas pump för bensin. Rimligt?

3. Förgasaren har då oljeingång (mässingsfärgad i bild), men även en bit svar slang som hänger i luften (längst fram nertill i bild). Vad är det, är det trasigt?
En närbild av en gammal och något rostig gräsklipparmotor, med synliga delar av förgasaren, oljeingången och en oljeslang som hänger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Det verkar svårt att hitta reservdelar, packningar. Betyder det att projektet är dödsdömt?
 
Rimligen blandar den själv i olja i bensinen.
Sitter bensintanken högre än förgasaren behövs ingen bränslepump.

Vilken av slangarna är inloppet för bränsle?
Det brukar finnas en liten slang där det kommer ut bränsle om flottören flödar över.
Packningar går ofta ganska lätt att göra själv.
 
S Stubai skrev:
Rimligen blandar den själv i olja i bensinen.
Sitter bensintanken högre än förgasaren behövs ingen bränslepump.

Vilken av slangarna är inloppet för bränsle?
Det brukar finnas en liten slang där det kommer ut bränsle om flottören flödar över.
Packningar går ofta ganska lätt att göra själv.
Tack för svaret! Bränsleinlopp är den klara slangen, nertill i bild. Det stämmer att det ligger nedanför tanken.

Jag tolkar dig som att den svarta rörstubben på ca 10 cm är alltså för att leda ut bränsla från den där bränslekammaren som ligger under förgasaren (vad heter ens den kammaren med flottör i?).

I vilket material ska man tillverkar packningar av? Alltså de som känns som kartong, som ligger mellan förasare och motorblock.
 
MultiMan
Redigerat:
Gauthier Gauthier skrev:
Tack för svaret! Bränsleinlopp är den klara slangen, nertill i bild. Det stämmer att det ligger nedanför tanken.

Jag tolkar dig som att den svarta rörstubben på ca 10 cm är alltså för att leda ut bränsla från den där bränslekammaren som ligger under förgasaren (vad heter ens den kammaren med flottör i?).

I vilket material ska man tillverkar packningar av? Alltså de som känns som kartong, som ligger mellan förasare och motorblock.
Koppen med flottör i kallas flottörhus. Det är vanligt att man behöver se över flottörens funktion, så att den öppnar och stänger som den ska.

Det finns ett speciellt packningsmaterial att köpa i ark. En vanlig förgasarpackning är relativt enkel att knacka.

Jag ska inte svära på det men det brukar sitta en slang eller ett rör i flottörhusens topp som leder ut bränslet om flottören inte stänger. Det vore troligt att det är den svarta ledningen.
 
  • Gilla
Gauthier
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.