Hur har vinst skatten varit tillbaka i tiden?

Vi hade ju en höjning från 20% till 22% nyligen, men hur var det tidigare?

Mvh

Johan
 
Så långt jag kan minns har den varit 20% - men det är väl bara ca 10 år bakåt i tiden :)

/K
 
Om du backar till 80 talet så lades reavinsten som ren inkomst ovanpå din inkomst. Det gav alltså full marginalskatt som då lätt uppgick till 85%, backar du till 70 talet så fanns inte marginalskattespärren som skull garantera max 85% i skatt, då kunde en reavinst beskattas med nära 100%.

Många verkar ha uppfattningen om att de där höga skattesatserna bara drabbade "miljonärer". Men jag började jobba 1984 som ingenjör. Jag jobbade i ett ganska tidspressat projekt, och det blev mycket övertid.

Trots att jag alltså hade en ganska ordinär begynnelselön, så drabbades jag av marginalskattespärren, om det inte vore för den så skull jag fått skatta 90% på mina övertidsinkomster, nu blev det "bara" 85%.
 
hempularen skrev:
Om du backar till 80 talet så lades reavinsten som ren inkomst ovanpå din inkomst. Det gav alltså full marginalskatt som då lätt uppgick till 85%, backar du till 70 talet så fanns inte marginalskattespärren som skull garantera max 85% i skatt, då kunde en reavinst beskattas med nära 100%.
Det stämmer att reavinsten beskattades tillsammans med inkomsten av tjänst före skattereformen och om man sålde ett hus under de första fyra åren man ägde det så beräknades reavinsten som idag.

Efter fyra års innehav började dock omkostnadsbeloppet för fastigheten att räknas upp med inflationen. Man betalade alltså bara reavinstskatt på den reala prisökningen efter fyra år. Idag betalar vi lägre skatt, men vi betalar också skatt på inflationen.

Går man tillbaka till tiden före 1981 började uppräkningen av omkostnadsbeloppet direkt, och inte efter fyra år. Före 1981 fick dessutom skuldräntor dras av till sitt fulla belopp, vilket i praktiken innebar att man gjorde avdrag för inflationen.

Med hög inflation, och hög marginalskatt blev fastighetsbeskattningen i praktiken mycket låg (ibland negativ) före 1981.

Man kan som en parentes konstatera att det i slutet av 70-talet byggdes ca 40 000 småhus per år. 2010 byggdes det strax under 9 000 småhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.