Hej!

Några frågor angående vinstskatt. exempel:

Jag har köpt huset för 500kkr. Och säljer det nu för 1 400kkr. Jag har lagt ut ca 500kkr på huset. Hur mycket måste jag betala i skatt? Och om jag ska köpa nytt hus kan jag lägga in vinsten där och inte skatta nu?

Tack på förhand

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Det behövs mer uppgifter. Du gör en direkt vinst på 900 kkr, från den vinsten får du dra av förbättringskostnader, och försäljningsomkostnader (ex. mäklare, hometsyling osv), du får även dra av för lagfartsavgiften du betalade när du köpte huset och (tror jag) kostnader för pantbrev som du tog ut.

De 500 000 du lagt ned på huset, där får du dra av sådana kostnader som är förbättringar, typ utbyggnad, standarhöjning i kök badrum osv. Men du får inte dra av för underhållsåtgärder typ målning. Dessutom får du bara dra av om du under samma år förbättrat för minst 5000.

Den vnst du då har kvar beskattas med 22%.

Du kan under vissa förutsättningar (ex,. måste du ha bott en viss tid i det gamla huset, och du måste köpa det nya inom viss tid efter försäljningen av det gamla) föra vinsten vidare till ditt nya hus, men då måste du betala ränta till staten på den "skatteskuld" du då har. Jag kan inte hur mycket ränta det gäller, men det hittar du lätt om du googlar på uppskovsränta.

Om vi antar att du kan dra av allt (vilket inte är troligt), då får du 400 kkr kvar att skatta för, skattesatsen är 22%, så skatten blir då 88 000.
 
Redigerat:
hej och tack för svaret.

har jag fattat det rätt att det går föra vinsten in i ett nytt boende om jag som i detta faller bott i huset i ca 10år och har för avsikt att bo i det huset jag ska köpa/bygga, men får betala ränta på vinsten tills jag säljer den nya kåken och betalar vinstskatten för de båda ev vinsterna till masen?

Mvh
da9911
 
Ja ungefär så. Men kolla detaljreglerna. Framförallt om du inte flyttar (och skriver dig där) till det nya huset direkt, där finns då massor med detaljregler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.