Min man fick sitt barndomshem som gåva av sina föräldrar. Han skulle då ta över de huslån som föräldrarna hade kvar. Lånen var på 600. 000:- (Ingen kontantinsats lades utan han fick låna hela summan.)
Huset har idag ett taxeringsvärde på 834. 000:-. Försäljningspriset kommer att ligga på ca 1 200.000:-.
Hur ska vi räkna ut vinstskatten? Räknas den på HELA försäljningssumman eftersom huset var en gåva (1 200.000:) eller skattar man på den summa som överstiger de lån han fick ta (600.000:)? Eller kanske på den summa som överstiger de lån han har kvar idag? (550.000:)? Vi vet att vi får dra av för renoveringar (där kvitton finns kvar) samt mäklararvodet...

Mycket tacksam för hjälp!
 
Ja, som ni kanske förstår så står vi alltså i begrepp att sälja huset i fråga...
 
Jag kom på ytterligare en faktor som kanske spelar in. Makens föräldrar köpte huset för 575.000:-
 
Tror det blir det på hela försäljningen. Det var iallafall vad en kompis farbror fick göra när han sålde sitt generations ärvda hus.
Han hade dessutom amorterat bort alla lån som funnits på huset, så han var inte glad när han helt plötsligt var tvungen betala vinstskatt på hela summan, inte bara den del som översteg inköpspriset. Men jag har inte egen erfarenhet av det så jag ska inte säga säkert, men så har jag förstått historien..
 
Man övertar förre ägarens ingångsvärde vid gåva, dvs 575'. Och så får man dra av för mäklararvode, vissa reparationer etc.

Övertagna lånen har inget med det att göra (mer än att avgöra om det är gåva eller ej).
 
-MH- skrev:
Man övertar förre ägarens ingångsvärde vid gåva, dvs 575'. Och så får man dra av för mäklararvode, vissa reparationer etc.

Övertagna lånen har inget med det att göra (mer än att avgöra om det är gåva eller ej).
Om jag förstår dig rätt, så ska jag alltså räkna så här (överslagsräkning nu förstås):

Försäljningsvärde 1 200'
- ingångsvärde 575'
- mäklararvode 50'
- reparationer 50'

= 525' och det är sedan denna summa som skall beskattas med ett visst antal procent?

Har jag förstått rätt?
 
Ser rätt ut!

Pröva att söka lite på forumet efter "vinstskatt", det finns lite detaljer som jag inte har i huvudet.
 
Tack så mycket för hjälpen -MH-!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.