Hej!
Ska bygga växthus och vet redan nu att jag vill ha vinrankor därinne. Hur gör jag för att vinrankan (vinrankorna) på bästa sätt ska växa? Har läst mig till att vinrankor trivs bäst planterade rakt ner i marken (och alltså inte i tunna eller kruka). Eftersom grunden påbörjad nästa vecka (slutet av september) så vill jag försäkra mig om att jag redan nu planerar in bädden för vinrankor. Lämnar jag ett hål i grunden där vinrankan kan växa? Hur stort ska det hålet vara? Behövs något ytterligare (läste följande i en bok, men förstår inte riktigt hur de menar: "Samtidigt som du gör grunden, kan ett papprör med en diameter på cirka 150 mm läggas vågrätt genom grunden, så att rotsystemet kan placeras på utsidan och bladverket/plantan på insidan. Då har roten möjlighet att ta upp allt vatten från utsidan..."). Jag planerar att ha en stenbeläggning/altan runt växthuset, och om jag förstår boken rätt så tänker de att plantans rötter ska nå utanför växthusets vägg. Tror inte att jag får till det. Ska jag ända använda mig att ett horisontellt rör i grunden när jag bygger?
Tacksam för hjälp.
 
Hej

Vi har haft växthus i många år och jag tycker att det finns otroligt många fördelar med att ha öppna odlingsbäddar som går rätt ner i marken under växthuset. Vi har bara lagt grunden under väggarna och sedan gjutit ett ca 80 cm brett T att gå på. Resten är öppet ner i marken.
Det ger oss 2 långa odlingsytor längs med långväggarna och en längs med en av kortsidorna. På kortsidan har vi på våren ett arbetsbord av ribbor där vi planterar fröer osv (enkelt att bosta ner överflödig jord i bädden under). Sedan lägger vi bevattningsmatta under krukorna tills de växt upp tillräckligt för att planeras ut, och tar bort bordet så att vi kan plantera under.

Skall ma ha stolar och bord (det har inte vi) så kan man bara ha öppet längs med långsidorna och gjuta/plattsätta resten.

Fördelen är att det blir enklare att vattna, och fram på sommaren har rötterna sökt sig så långt ner att vattning ofta inte behövs om det inte är ovanligt torrt en längre period. Övervattning går rätt ner i marken, spå växterna tar inte stryk. Vi hade en vinranka i många år med rötterna ner i marken, och den trivdes jättebra - till slut för bra så vi hade svårt att få plats med annat.

Nackdelen är att man får ta en skottkärra till hjälp för att byta ut jorden vid behov, odlar man i krukor är det kanske enklare att bära ut krukan och tömma den.

Det är mycket praktiskt att dra in vatten (och helst el) medan man ändå bygger, det räcker med ett nergrävt rör där man kan dra en vanlig trädgårdsslang... underlättar vattning alldeles enormt!
 
Jag har en vinranka i växthuset sen flera år tillbaka. Det är tegelgolv i växthuset och vi sparade ett hörn i golvet "tegelfritt". Den ytan är inte så stor, som ett A5 papper kanske. Där är vinrankan planterad. Tror nog att den nu har rötter som sträcker sig både utanför växthuset och under själva tegelgolvet. Den vattnas sällan men växer mkt bra ändå. Tror nog att den tar vatten både utifrån och så rinner det ju ut vatten från andra krukor som vattnas i växthuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.