Vi har varit med i en budgivning som slutade med att en annan person la det högsta budet. Efter besiktning har denna person nu backat.
Om vi nu är intresserade, måste vi stå fast vid vårt sista bud, eller kan vi gå ner till det bud som är högst av de budgivare som kvarstår. Det skiljer ca 400.000 kr ner till budet som budgivaren efter oss lagt som högsta.
Vad göra? Kan de dra igång en ny budgivning?
 
Det är ditt eget högsta bud på annan köpare än den som nu lade sig som normalt gäller. Men var lite uppmärksam på huset nu om en köpare dragit sig ur efter besiktning. Ta reda på vad det som var fel.
 
Nja ett bud är ett bud, inget du är bunden vid. Hur många var det kvar i den sista delen av budgivningen? Var det du och "den som vann" som ensamma slogs de sista 400.000 kronorna? Då skulle jag definitivt gå ner de 400.000 kronorna och lägga det som aktuellt bud. En ny budgivning kan i princip dras igång ända tills köpekontraktet är signerat!

Håller dock med Calle, kolla noga varför den andre drog sig ur!
 
Budgivare 3 lade ett bud på 2.4 miljoner.
Budgivare 1 som nu har dragit sig ut lade då ett bud på 2.45 på det.
Vi lade då ett bud på 2.55. Efter det så va det vi och budgivare 1 som bjöd mot varandra.

Ska vi ge mäklaren ett bud på 2.45 eller måste vi stå fast vid 2.55 som är det vi bjöd över budgivare 3?
 
Ni måste ingenting, men lämpligt är att bjuda 2,45 tycker jag.
 
Risken finns ju alltid att ägaren av huset inte blir nöjd och då, vill ha en ny visning med nya bud.

Dock är ju även det en changsning från ägarens sida..
 
Men hallå ta det nu lite lungt. Det första ni skall göra är ju att be om besiktnings protokollet för att se om
det finns några fel på huset .Går inte det tag dit en egen besiktningsman innan ni bjuder något överhuvudtaget (väl sparade tusenlappar jag lovar)
 
2,45 är mitt stalltips likaså om inte protokollen visar något oroväckande.....det behöver ju inte vara det utan kanske handlar om en sak som kan åtgärdas men som spekulant 1 inte ville betala för.
 
Ni ska absolut inte bjuda mer än 2,45 i ett första skede. Ni hade ju fått det för detta pris om inte den som nu dragit sig ur varit med.

Sedan beror det ju på besiktningen om ni vill bjuda 2,45 igen eller lägre eller inte alls.

Det är stor skillnad på detta och på att inte stå för ett bud som accepterats och man genast fått chansen att besiktiga och skriva på.

När någon annan däremot har accepterats som köpare så ställer man ju in sig på att man inte får huset och börjar kolla på andra hus och då händer det ofta att ursprungshuset blir mindre intressant och att man inte vill gå lika högt som förra gången det begav sig. Det är inget konstigt med det.

Sedan, om de inte går med på 2,45 så kan ni förstås överväga att bjuda lite högre om ni verkligen vill ha det.
 
Men vet vi om det finns en budgivare 3 kvar, han kanske har givit upp eller kanske gör när han får tillgång till det nya besiktningsprotokollet.Kolla upp huset noga och lägg ett lågt bud finns det andra budgivare kvar så hör säkert mäklaren av sig .
 
En viktig parameter i sammanhanget är hur gärna ni vill ha huset, om det känns som det kvittar ska ni definitivt lägga ett lågt bud, är ni däremot riktigt sugna på det kommer ju saken i ett annat läge.......
 
Inget är bindande förräns det är skriftligt. Tänk på att många bjuder på flera hus samtidigt. Sen kan det ju vara så att 3:an, 4:an och 5:an också backar av någon anledning (kanske samma som 1:an) så varför ska ni då ta det lägre budet. Fick höra om en budgivning här med utgångspriset 1,6 som gick upp till 1,9 med flera budgivare men som senare vinnaren hoppade av och då började man om budgivningen och då fick man plötsligt bara 1.6 eftersom alla andra drog sig ur. Men det beror då naturlitvis på hu "sugen" man är på att "riskera/chansa" på en ny budgivning.

Tänk på att tiden i det här fallet talar till köparnas fördel eftersom nog säljarna ofta börjar närma sig en kritisk tidspunkt då dom har iflyttning i nya huset osv. Och då kanske man prioriterar ett konkret verkligt bud med snabb affär i stället för en ny chansartad budgivning som drar ut på tiden.

Men som sagt vara det viktigaste är att reda ut om det framkom något konstigt på besiktningen från 1:an som gjorde att dom drog sig ur. Ring upp dom! Dom har ju inge anledning att dölja något och dessutom MÅSTE säljaren upplysa om det framkom något eftersom det inte kan hävda att man "inget visst" längre.
 
Två fall från budgivningarnas verklighet:

En kompis hoppade av budgivningen som nummer 3 från slutet. Den som till slut bjöd högst fick nej av banken. Ägaren ville inte börja om med ny budgivning utan gick till nr 2 som då hade köpt ett annat hus, varpå min kompis fick frågan om hans sista bud stod kvar. Han meddelade att det gjorde det inte utan la ett bud 200,000 kr lägre. Han fick huset...

En kollega bjöd på en bostadsrätt, den som bjöd högst fick nej av banken. Min kollega ringde då mäklaren och hävdade att det varit en oseriös budgivning. Det slutade med att kollegan köpte lägenheten för ett pris mitt emellan utgångspriset och kollegans slutbud.

Slutsats: när en köpare hoppar av är säljare ofta beredda att acceptera ett lägre pris vid en snabb affär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.