Jag letar efter en vinkyl.
Jag har sökt och donat och det kommer upp lite trådar hit och dit där man rekommenderar vinrum eller egen "vinkällare" vilket är överkurs för mig.

Jag är ute efter en vinkyl för hemma bruk i enkel form. Jag skulle gärna vilja ha den inbyggd då det kommer se snyggast ut i den ö:n" jag funderar på. Jag får en känsla att det är enklast också men jag finner det lite svårt att hitta inbyggnadsbara vinkylar för konsumenter eller i alla fall i en prisklass för normala (mellan 3-5000:)

Är det någon som är relativt up-to-date vad gäller vinkylar och dessa möjlighet att bygga in.
Personligen så kommer jag använda mig av IKEA´s stommar och den ska således passa där... om man nu inte finns någon inbyggnadsbar, hur tycker ni jag ska gör för att få den så inbyggd som det bara går?

Gällande vinkyl,
  1. Så tyst som det bara går
  2. Låg förbrukning
  3. 6-24 (eller vilket omfång det nu går)
  4. Snygg / Glasdörr

Kanske inte finns någon som passar min spec. men tipsa gärna om annan men som sagt... prisklassen är väl där jag tänkt mig så en kyl för 12000:- är inte aktuell.

Tack
 
PS klicka till vänster på kylskåp. adressen är inte fel bara sidan DS
 
cecar33 skrev:
Prova här Tretti har 39 st att välja på så någon borde passa [länk]
Jag ska inte vara den men Googla och kolla in de större vitvarusidorna det kan jag. ;) Det är väl om någon har lite erfarenhet osv. att dela med sig.

Jag har hittat många sidor med kylar men inte så många som man kan bygga in direkt sen kan man ju montera den som ett vanligt kylskåp men jag tycker eller får för mig att det inte är lika snyggt. :)

Någon annan?
 
Någon som har bild på sin installation? Som kan visa så man får lite inputs :)
 
Om du lagrar så lite som 6-24 (????) eller upp till bara även några hundra
flaskor så är det enklaste att köpa en biilig begagnad kyl och sätta den i käl-
larten eller på vinden. Med några stycken sådana kylar klarar du upp till 1000
flaskor vilket räcker för de flestas behov. Om du verkligen talar om mindre än
24 flaskor så kan du ha dem i kylen. Mvh
 
palbin skrev:
Om du lagrar så lite som 6-24 (????) eller upp till bara även några hundra
flaskor så är det enklaste att köpa en biilig begagnad kyl och sätta den i käl-
larten eller på vinden. Med några stycken sådana kylar klarar du upp till 1000
flaskor vilket räcker för de flestas behov. Om du verkligen talar om mindre än
24 flaskor så kan du ha dem i kylen. Mvh
Personligen hade jag dels velat ha glaslucka, dels snyggt infälld som bänkskåp, dels kunna hantera två temperaturer, t.ex. 8 och 18 grader.

Tror TS är ute efter nåt liknande.
 
palbin skrev:
Om du lagrar så lite som 6-24 (????) eller upp till bara även några hundra
flaskor så är det enklaste att köpa en biilig begagnad kyl och sätta den i käl-
larten eller på vinden. Med några stycken sådana kylar klarar du upp till 1000
flaskor vilket räcker för de flestas behov. Om du verkligen talar om mindre än
24 flaskor så kan du ha dem i kylen. Mvh
Håller med om att man vill ha flera temperaturzoner i kylen.
Sen så är ju ett vanligt kylskåp inte direkt anpassat för förvaring av endast flaskor.

Och ska man vara riiktigt petig så är tydligen vin känsligt för vibrationer, vilket gör att det inte ska drivas av en kompressor. Det bör dessutom vara rätt luftfuktighet så att korken inte torkar.

Sen ser det ju trevligt ut när man ser flaskorna i kylen:D
 
Man lagrar inte vin i en vinkyl för 20-30 flaskor anser jag. Det är mer en estetisk sak. Jag började med vinkyl men insåg snabbt att omsättningen är för stor för att man ska kunna märka av lagringens fördelar. Om vi snackar att man ska sitta på sina flaskor 2-3 år så duger det bra att lägga dom i garderoben eller i garaget. Ska man lagra längre alltså +5 år så bör man nog satsa mer på sin lagring.

Så, mitt tips är att hitta en kyl du tycker är snygg och om du tycker det är viktigt att den är tyst en sådan. Min Samsung lät ganska mycket men stod öppet. Skulle jag göra det idag vore det enbart snyggfaktor, inte lagringsfaktor. Vin tål mer stryk än man tror men värme och ljus är största bovarna. Men igen, har du tänkt konsumera inom ett par år så är även det ingen större fara.

Skiljda zoner i ett skåp för 30 flaskor är total overkill. Ställ in det på 10 grader och kör rött och vitt i samma. Vitt vin ska drickas vid ca 10grader och rött ska luftas lite så ur flaskan och låt stå 30-60 min och det är perfekt temp sen (17-18 grader).

Karaff och luftning gör mer med ditt vin än vinkylen någonsin kommer göra :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.