Behöver lite tips på hur jag ska få tre trallbrädor att mötas fint vid ett 45°-hörn.

Från vänster kommer en dubbel fris som finns runt hela altanen, iofs bara i 45°-hörnen som den kan kallas fris då jag hela tiden har trallbrädorna på längden.
Nerifrån kommer långa raka brädor som ska fortsätta förbi stolpen.
Den yttersta brädan som ska sitta på ovansidan av stolpen kommer vara 145 bred istället för 120 på övriga brädor. Anledningen följer...

Altanen är 3.60 på bredden och denna vinkel kommer halvvägs. Det fick resultatet att brädorna som kommer nerifrån inte kommer hamna i linje med dem som fortsätter på andra sidan stolpen, om jag fortsätter med dryga 30mm överhäng som jag haft runt om. Sätter jag en 145-bräda längst ut ovanför stolpen, så ska jag kunna hamna i linje med övriga brädor med överhänget hyfsat intakt.

Vart kapar jag/gerar brädorna i vinkelt för att det ska bli bäst? Det var ruskigt mycket lättare i ett 90°-hörn...
 
  • IMAG0434.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Posta en ritning med mått så ska jag räkna åt dig. Det blev för jädra luddigt det där :D
 
Klyv bort 30mm på trallbrädan som sticker upp i underkant så får du allt i linje.
 
Har inte så mycket med mått att göra egentligen. Har lite svårt att hitta rätt bland geringar vid stolpen helt enkelt.
Kolla in ritningen så kanske det blir lite tydligare.

Nimajneb: Den brädan sitter mitt på altanen så det vill jag undvika. Jag löser det helst med en bredare bräda upptill istället.
 
  • altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stolpen har väl inget med geringen att göra, du gerar ju bara frisen i 45gr och sågar ut i i trallbrädan för stolpen.
Du får småpilla lite med den bredare trallbrädan så att övergången mot den sne frisen blir snygg.
 
Nimajneb skrev:
Stolpen har väl inget med geringen att göra, du gerar ju bara frisen i 45gr och sågar ut i i trallbrädan för stolpen.
Du får småpilla lite med den bredare trallbrädan så att övergången mot den sne frisen blir snygg.
Bara och bara. Det känns rätt mycket krångligare än att "bara" göra si och så.
 
Lite oklar med vad du ser som svårt, såga frisen i 45gr eller såga ut för stolpen....
 
Det krångliga ligger i att veta vart alla brädor ska mötas för att det ska bli så bra som möjligt.
 
45gradarna kan väl bara mötas på ett ställe?
Ska frisen hänga ut nå över kanten?
Ta 2 korta spillbitar, gera 22,5grad, måtta mot stolpen, vinkelhake tycker jag är användbart för att mäta urtag vid stolpar.
När du fått till det hela är det bara att föra över det på 'full-långa' trallbrädor.

Hoppas det klarnade lite. :)
 
  • Gilla
janmarten73
  • Laddar…
Vore väldigt lätt om inte stolpen vore i vägen för tre trallrader...
Frisen ska hänga ut 30-35mm, lite beroende på vad som behövs för att passa med de långa trallbrädorna.
 
Eftersom du vill ha olika bredd på frisen så får du ingen snygg övergång därför blir det som sagt bäst att avsluta den i 45gr mot trallen. Du behöver även något att skruva frisen i. Eftersom du ska gå över från 120 till 145 trall så blir den snefrisen en utmärkt brytpunkt för detta. Stolpen är ju det minsta problemet.
 
Sorry ser nu att du skrivit om överhänget. :)

Hade jag gjort samma sak hade jag började med frisen, och sedan lagt trallen innanför den.
(börjat från högra 45 hörnet på din skiss och gått åt vänster, på så vis undviker man att behöva klyva nån bräda på längden runt 45 vinklarna.
Hur är det med husväggar i förhållande till skissen?

Jag hade hållt mig till 120 trall hela vägen i frisen.
 
Borde inte vara några bekymmer trots att jag kör med olika trallbredd då de får samma överhäng och hamnar på precis samma ställe som om jag skulle använt en 120-bräda.

FredrikR: Kanske är bäst att posta en komplett ritning för att få en överblick av det hela så ser du varför jag måste köra med en annan bredd på den yttersta brädan upptill för att komma i linje med övrig trall.

Det är alltså andra svarta fyrkanten uppifrån det gäller.
 
  • altan sidotrappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr, men ritningarna är helt obegripliga. Du måste måttsätta dem. vilka trallbredder var?
 
120 på allt annat än den lilla biten mellan de två översta svarta fyrkanterna där det ska vara 145 för att hamna rätt i linje med den brädorna som går hela vägen uppifrån och ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.