Jag har köpt en vinkelslip, har aldrig använt en förut så jag är alltså total novis på detta verktyg. Jag ska kapa några aluminiumprofiler 20x20x1,5 mm och lite väggtegel i betong 2-2,5 cm i tjocklek.

På kartongen står det håldiameter 22,2 mm och jag undrar om man kan använda skivor som är 22,23 mm, eller måste det vara 22,2 som jag förmodar är en aningen mindre hål.

Eftersom jag sannolikt inte kommer arbeta särskilt mycket med denna maskin köpte jag en riktigt billig variant, Pattfield PE-115WS på Hornbach. Det enda bruksanvisningen erbjuder i faktaväg om typ av skivor är att de måste vara 2-4 mm för kapning.

Jag har denna kapskiva som jag hade tänkt för betongen, men den är 22,23 som synes. Funkar det att använda den? Diamantkapskiva DRONCO Perfect S3 turbo Ø 115x22,23mm - köp på HORNBACH.se

Alla förslag på skivor, råd och invändingar är välkomna ;)
 
Du ska köpa 115 mm skivor så stämmer håldiameter.
 
De flesta normala rondeller har 22mm spindel. Att måttet ang större är för att de inte ska sitta tajt. Sen nå hundradelar hit och dit spelar ingen roll. Rondeller från typ 115mm -230mm har alla 22mm spindel.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Gnistrar som satan, så var förberedd på det. Långärmat, öron och ögonskydd. Brukar också ha en liten brandsläckare bredvid mig bara för att.
 
Jättebra! Tack för svar!
 
Måttet är egentligen 7/8", vilket är 22,225 mm. Spindeldiameter och håldiameter är avpassade så att det skall passa. 22,2 och 22,23 och 22 mm är samma sak i det här fallet. Allt är egentligen 7/8", bara olika avrundat.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Men man behöver inte fundera så mycket på det;)
Utgå från ytterdiameter 115, 125 eller 230 mm så passar det maskinen man har (de vanliga storlekarna)
 
H hattkatt skrev:
Gnistrar som satan, så var förberedd på det. Långärmat, öron och ögonskydd. Brukar också ha en liten brandsläckare bredvid mig bara för att.
Och glöm inte montera sprängskyddet om det kom löst.
 
H
Om det är mycket aluminium som ska kapas så finns det speciella skivor för aluminium som fungerar bättre.
Ska du bara kapa lite så kör du på standard skiva.
 
Du har ingen kap-/gersåg? Den funkar bra till aluminiumprofilerna.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Måttet är egentligen 7/8", vilket är 22,225 mm. Spindeldiameter och håldiameter är avpassade så att det skall passa. 22,2 och 22,23 och 22 mm är samma sak i det här fallet. Allt är egentligen 7/8", bara olika avrundat.
Aha, det här förklarade ju det hela på ett utförligt vis.
 
K Kane skrev:
Du har ingen kap-/gersåg? Den funkar bra till aluminiumprofilerna.
Nej tyvärr, jag har bara en handcirkelsåg.
 
A Andy78 skrev:
Och glöm inte montera sprängskyddet om det kom löst.
Japp, det ska monteras på! Jag tänker köra utomhus så kan det få damma (betongen) och gnistra (aluminiumet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.