Hej,
Mitt första inlägg här.
Körde med vinkelslipen igår för att få bort lite tegel så att jag kunde få fall på ett fönsterbleck.
Körde från insidan och det dammade nåt så fruktansvärt.
Det visade sig att mellan betongen och fasadteglet satt där eternitplattor.

Dörren till det rummet var lite på glänt och dammet spred sig ganska ordentligt i resten av huset. Körde cirka två decimeter innan jag upptäckte eterniten.

Vad ska jag göra nu? Hade bara en enkel mask och vanliga kläder. Men strunt i mig.
Har en liten flicka hemma och är helt förstörd nu, har jag tagit död på hela familjen?
Vi har moppat och dammsugit överallt, det rummet jag stod och kapa i är fortfarande fullt med damm.

Mycket dammade utåt men är ändå rädd att en del asbestdamm har hittat in i mina och kanske familjens lungor.
 
Jag skulle vara lugn. Faran med eternit är hysteriskt överdriven. Andas man in dammet någon enstaka gång är det ingen fara.

Missförstå mig rätt, man ska inte utmana ödet men någon enstaka gång är ingen fara!
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Jag skulle vara lugn. Faran med eternit är hysteriskt överdriven. Andas man in dammet någon enstaka gång är det ingen fara.

Missförstå mig rätt, man ska inte utmana ödet men någon enstaka gång är ingen fara!
Läser man runt på nätet så kan det räcka med en exponering, men tycker också det låter överdrivet.
Hur ska jag göra med alla grejer i det rummet?
Kläder? Stereo? Snickarbälte? Verktyg? Vinkelslip?
Måste jag slänga allt eller kan jag rengöra på något sätt?
Kan det kommit in asbestdamm i stereon och motorn på verktyg mm.?
 
Vi har moppat och dammsugit överallt, det rummet jag stod och kapa i är fortfarande fullt med damm.

Du det där fina asbestdammet, tar dammsugaren det, så det inte blåses ut igen? Det skulle jag vara GANSKA nojjig över! Inte kul o blåsa ut det i hela huset 1 gång i v tills påsen byts!
mvh
 
Var inte rädd! Om alla som kommit i kontakt med asbestdam från en kapning/slipning av ca 2 dl skulle dö så var redan hela hantverkarkåren död! Men byt genast påse i dammsugaren å kör den ett tag utomhus efteråt!
 
BeGe skrev:
Vi har moppat och dammsugit överallt, det rummet jag stod och kapa i är fortfarande fullt med damm.

Du det där fina asbestdammet, tar dammsugaren det, så det inte blåses ut igen? Det skulle jag vara GANSKA nojjig över! Inte kul o blåsa ut det i hela huset 1 gång i v tills påsen byts!
mvh
Vi har bara dammsugit övriga huset där det fanns lite damm på golven, det rummet jag kapade i har vi bara sopat lite grovt. Eternit innehåller runt 10% asbest. Så om jag kapade cirka 2 dm i en eternitskiva där det mesta av dammet flög ut utomhus så borde väl det spridda asbestdammet vara väldigt lite? Eller är det bara önsketänkande?
 
mr.Ola skrev:
Var inte rädd! Om alla som kommit i kontakt med asbestdam från en kapning/slipning av ca 2 dl skulle dö så var redan hela hantverkarkåren död! Men byt genast påse i dammsugaren å kör den ett tag utomhus efteråt!
Ok, det ska jag göra, tack.
Har även kört igång mitt FTX med den roterande värmeväxlaren AV. Fläktarna på max, tilluft i det rummet där jag kapade och frånluft i hallen precis utanför. Inbillar mig att jag på det viset ventilerar ut mycket av dammet. Eller tänker jag helt fel?
 
Det sista man vill göra är att få asbestdammet luftburet! Att starta fläktar o dammsuga som "filtrerar" dammet låter för mej galet, inte nog att du har ett rum fullt med damm nu ska du dra in det i hallen oxå! Du ska nog torka upp dammet med svabb eller blöta trasor tills det är kliniskt rent först! sen vädra/byta luften i huset.
Nu e jag ingen expert på asbest, men tycker nog man ska ta det säkra före det dumma
Hur fint asbestpartiklar e vet inte jag men vad jag förstått så e det väldigt fint o det e det som gör det så farligt!??. Har du munskydd som klarar asbestdamm? annars kör o köp innan du fortsätter- det skulle jag absolut göra själv
mvh
 
Tror också faran är betydligt överdriven. Visst är det farligt, men hur är det med alla avgaser mm vi får i oss?
Och ser man på bilder från fabrikerna ser man hur folk står i stora moln av eternitdamm, det kanske de gjorde varje dag i flera år. Och ändå var det inte alla som drabbades.
 
Nu blir jag splittrad, alla säger så olika. Ingen som på rak arm kan säga vad jag ska göra med mitt kontaminerade rum? Ska allt där slängas? Som kläder, verktyg m.m? Behöver man våttorka hela rummet inklusive väggar och tak eller räcker det att man ventilerar ut det? Har förutom FTX även satt i en fläkt som suger utomhus via en tratt mitt i det rummet. Men kapningen skedde igår, har dammet lagt sig?

Tusen frågor och hoppas på nåt bra svar. Tack sålänge :)
 
BeGe skrev:
[länk]
mvh
Tack för länken, men om man läser här:
http://asbest-sanering.se/var-finns-asbest
Så kan i stort sätt en gammal villa innehålla asbest överallt, och då lär ju alla människor någon gång utsatts för den mängden som jag precis utsatt mitt hus för. Utan att ens veta om det. Hade jag inte sett eternitplattan så hade jag bara fortsatt och sett glad ut. Därför blir jag splittrad. Sanera hela rummet och slänga allt verkar vara det enda rätta om man läser runt. Men tänker man realistiskt så utsätts nog folk dagligen utan att ens veta om det.
 
Förr innehöll bromsklossarna på bilar asbest. Brandfiltar var av asbest. På ett förpackningsföretag jag arbetade på, hade vi asbestbandage runt värmerören till limmaskinerna. Varje fredag städades dessa maskiner med tryckluft! Detta upphörde inte förren det kom larmrapporter att asbest var farligt.
Därför tror jag inte att en så kort exponering utgöt någon större risk. Torka med fuktiga trasor så gott det går och har du gjort tillräckligt.
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
M
Asbest fara är de långa, men smala fibrerna. De är för långa för att kroppens antikroppar helt ska kunna kapsla in dem. Det sticker alltså ut fibrer som fortsätter att irritera omkringliggande celler/vävnad, vilket kan göra dig allvarligt sjuk efter lång tid. Fibrerna bryts inte ner utan blir kvar i kroppen.

Asbest är sk nanofibrer, så de passerar förmodligen ganska lätt genom vanliga dammfilter. Se till att ha vettigt andningsskydd som kan filtrera dessa partiklar med säkerhet!

Varför stänger du inte alla dörrar, stäng ventilationen och öppna fönsterna fullt! Låt dammet lägga sig och tvätta av allt som föreslagits tidigare! Du vill inte skapa något sug som drar ut dammet i resten av huset!

Någon kan kanske tycka att det är så liten fara osv - men varför ska du chansa!
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
Inget att oroa sig över!! Städa ur och våttorka bara.
 
  • Gilla
rodak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.