Hej!

Det är så att jag ska kapa i tur ett badkar som jag har hemma.
Anledningen är att jag ska renovera och badkaret är inbyggt och går ej att få ut om jag inte kapar sönder det. Det ärett gammal badkar a la denna modellen: http://goo.gl/8A5cH

Vad är bäst att använda? Vinkelslip eller tigergsåg?

Alla tips uppskattas!!


Tack!
 
S
vinkelslip= glöd. men skär som smör
tigersåg= ingen glöd. men kan va jobbigare att såga med
 
Om det är ett gammalt badkar från 30-40 talet har jag för mig att dom brukar slå sönder dom.
Har för mig att dom gjorde så när det var stambyte i min gamla lgh jag bodde i för många år sedan

Pär
 
Vinkelslip räknas som hett arbete, jag tror att du får problem med brandförsäkringen om det börjar brinna (vilket inte är hekt ovanligt).
 
pär h skrev:
Om det är ett gammalt badkar från 30-40 talet har jag för mig att dom brukar slå sönder dom.
Har för mig att dom gjorde så när det var stambyte i min gamla lgh jag bodde i för många år sedan

Pär
Jo det är oftast gjutjärnsbadkar från den tiden, och de går utmärkt att slå sönder. Skyddsglasögon på dock, det kan bli
väldigt elaka flisor av det. :cool:
 
Tack för alla svar.
Vinkelslip faller helt enkelt bort :)
Det blir svårt att slå sönder badkaret då jag har väldigt lite utrymme att röra mig på och vill inte förstöra något i onödan.
Tror att tigersågen är det bästa alternativet för att få ut badkaret och det får bli det jag kör på.

Tack.
 
Tänk på att om badkaret är tillverkat kan det krävas speciella metallblad till tigersågen. Detta var något jag upptäkte när jag sågade avloppsrör i gjutgjärn med min tigersåg. Metallbladen jag använde var kvalitetsblad i bimetall men de var helt fel för just gjutjärn. Enklaste sättet att verifiera detta är att testa med de blad du har :)
 
hempularen skrev:
Vinkelslip räknas som hett arbete, jag tror att du får problem med brandförsäkringen om det börjar brinna (vilket inte är hekt ovanligt).
Jag undrar hur du tänker nu? Skulle man behöva ha en utbildning för att få göra heta arbeten åt sig själv i sin egen fastighet? Och sen så faller även tigersågen under heta arbeten.
 
phl skrev:
Tänk på att om badkaret är tillverkat kan det krävas speciella metallblad till tigersågen. Detta var något jag upptäkte när jag sågade avloppsrör i gjutgjärn med min tigersåg. Metallbladen jag använde var kvalitetsblad i bimetall men de var helt fel för just gjutjärn. Enklaste sättet att verifiera detta är att testa med de blad du har :)
Det där har jag upplevt. Skulle kapa avloppsrör av gjutjärn. Tog tigersågen. Ingenting hände. Fick ta vinkelkapen istället, vilket var lite riskabelt då jag hade en dåligt arbetsposition. Finns alltså metallblad som biter bättre på gjutjärn.
 
Ja det gör det men jag köpte aldrig några sådana då jag ändå var tvungen att använda vinkelslipen p.g.a. trånga utrymmen. Till gjutjärn brukar tillverkarna rekommendera hårdmetallbelagda blad liknande de man kör i keramik. Vissa tillverkare rekommenderar till och med samma blad till keramik som till gjutjärn.
 
raveper skrev:
Jag undrar hur du tänker nu? Skulle man behöva ha en utbildning för att få göra heta arbeten åt sig själv i sin egen fastighet? Och sen så faller även tigersågen under heta arbeten.
Nja, du har inga krav på att ha Heta Arbete certifikat för arbeten i egen regi i eget hem. Men du måste följa Lagen om Skydd mot olyckor, gör du inte detta kan du bli dömd för oaktsamhet.
Men heta arbeten är heta arbeten oavsett vem som gör dem. Meningen med heta arbeten är att man skall vara mer uppmärksam på var gnistor tar vägen, och hur man hanterar eld.
Samt genomför du heta arbeten behöver du också vidta vissa åtgärder. Något man har en skyldighet när man utför ett hett arbete i en fastighet oavsett om du är privatperson eller yrkesarbetande
 
  • Gilla
BaLi111
  • Laddar…
Man kan ju för säkerhets skull ha med sig en brandsläckare och nån som är med och tittar vart gnistorna tar vägen. Jag har själv gått en sån kurs i skolan för länge sen men vette fan om jag beter mig så mycket bättre i såna situationer ändå. Jag fick iallafall ett Heta arbeten bevis som det stod Jesper Aspegren på jesper.aspegren.jpg
men det fixade sig och jag fick ett nytt med rätt namn :D
 
Själv skulle jag nöjt mig med att stänga dörren och skvätta ner lite med duschslangen. Beror ju iofs lite på hur det ser ut och är gjort av.
 
Men hur högt är ett badkar? går det inte ut ståendes på kant?
Gjutjärn slår man sönder.
Ett plåtkar får man använda ett fintandat blad då plåten är ganska tunn.

Protte
 
Ska du ändå renovera kanske det inte är svårt att ta bort dörrkarmen och få ut det utan att göra sönder det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.