Är i trängande behov av en 125mm vinkelslip! Använder den inte så ofta men vill inte köpa ngt skit (har haft en)!
Jag såg att harald nyborg sålde en makita för 699:-! http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=8225&Grp=21&n=20100
Är den jämförbar med dewalt d28130 eller tex boch blå? Eller är det bara en budgetmaskin med makitas logga! Den verkar ha lite mindre w än andra! Vad rekommenderas? Vill inte ha ngt skit då min förra öb-maskin bara höll i ca 10 minuters total körning! Vill heller inte batala 2000kr!
 
Jag kan inte säga så mycket om Makitan men jag rekommenderar varmt Boschs billigaste blåa (finns exempelvis hos Classe). Den har två saker som har räddat mig från olyckor (och det väger tyngre än allt annat), nämligen:

- Kickback-skydd, bryter strömmen om maskinen nyper eller tjärvar för mycket
- Lätt justerbart splitterskydd

Det första räddade mig undan när min T-shirt fastnade i en stålborste i maskinen och borsten började äta på min bröstkorg, det andra är mer generellt. Kan man lätt justera splitterskyddet anpassar man det alltid efter uppgiften och får därmed bästa möjliga skydd.
 
Inget fel på den maskinen. Makitas minsta 125mm maskin, 9555NB heter den. Kommer inte att ge några problem eller ge upp även om man inte skall gå fram för hårt med den. Har själv Makita 9565CV (125mm) men den är på 1400W och är nästan som en fullvuxen med konstantfart utan att vara tyngre. Skulle kunna tänka mig lillebror om jag inte redan hade en vinkelslip.
 
Jeg vil også anbefale deg blå Bosch med kickback skydd. Det angrer du ikke på! Blå Bosch med SDS mutter er en helt fantastisk maskin. Kjøpte meg en med elektronikk (hastighetsjustering). Det er den beste vinkelslipen jeg har brukt noen gang.
 
Jag har Makita 9555NB. Mycket lätt och trevlig maskin. Kört lite plåtarbete och en hel del slipning i svetsar/metal. Även kapat klinkers med den utan problem. Kan varmt rekomendera den.
 
Någon som vet något om dewalten?
 
Kollade in boch bla 10-125 i en butik idag, vad är skillnaden på den och 11-125? Har båda mjukstart?
 
Tedde skrev:
Kollade in boch bla 10-125 i en butik idag, vad är skillnaden på den och 11-125? Har båda mjukstart?
www.bosch.se hittar du deras modeller med specifikationer. Efter sifferkombinationen kommer en eller flera bokstäver, som om jag har fattat det rätt, anger om det finns typ mjukstart o liknande finesser.

//Daniel
 
Tackar!!!!
 
Harald Nyborg har ju även en Ryobi för 495:- Känner inte till det märket så noga , men den har mer effekt än Makitan och den blev utsedd till bästa köp i Gör det själv-tidningen nyss om jag inte minns fel.
 
Blev köp idag! Dock ingen 125 slip utan en 230! Makita GA9020S(f)! På kartongen står det GA9020SF men på slipen står det GA9020S! Någon som vet om det är någon skillnad?
 
Tedde skrev:
Blev köp idag! Dock ingen 125 slip utan en 230! Makita GA9020S(f)! På kartongen står det GA9020SF men på slipen står det GA9020S! Någon som vet om det är någon skillnad?
S=mjukstart
F="super flange"="Superbricka" enligt svenska makita=någon form av låsbricka som bara kräver 1/3 av kraften för att lossas.
K= med väska

allt enligt: http://www.makita.nl/images/files/g...0-GA7020F-G7020SF-GA9020-GA9020F-GA9020SF.pdf

och http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3538

skillnaden är alltså att du itne fick någon "superbricka".
//daniel
 
Oj det var ett rejält kast från 125 till 230... känns som lite olika användningsområden. Hoppas du blir nöjd med din Makita!
 
Superbrickan är en som inte behöver verktyg för att lossas eller dras åt. Bara handkraft. Skaffade en till min vinkelslip. Hur bra som helst. Kostar kring 100 lappen men värd alla slantar.
 
TommyJ skrev:
Oj det var ett rejält kast från 125 till 230... känns som lite olika användningsområden. Hoppas du blir nöjd med din Makita!
Jag behövde en till att kapa lite järn med, tänkte att denna kan jag använda även när jag lägger sten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.