Jag lägger Vittinge tvåkupigt taktegel på en attefallsstuga med en liten utbyggnad, som har lägre takhöjd än huvudbyggnaden. Jag har sökt runt men hittar ingen tydlig anvisning. På Plannjas sida hittar jag inget användbart. Dom visa endast om man lägger med deras takplåtar. Jag är inte fan till att klura ut hur den ska monteras rätt. Det finns ju rännor som är nedsänkta, som verkar vara mer logiska att montera i läkten. Men då är dom inte så enkla att skarva ihop uppe vid nock.
17661_plannja-326850-valley-gutter_709.png
 
Direkt på taket, låt läkten och pannorna överlappa. Använd farmarskruvar om du tänker skruva igenom plåten, jag använder klammer.
Har även sett varianter när man lägger den på läkten men det känns lite sådär
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Direkt på taket, låt läkten och pannorna överlappa. Använd farmarskruvar om du tänker skruva igenom plåten, jag använder klammer.
Har även sett varianter när man lägger den på läkten men det känns lite sådär
Är det inte risk att läkten tar stryk av vatten som kommer uppifrån den övre talfelen? Den blir ju exponerad om pågen inte skyddar
 
R renderman skrev:
Är det inte risk att läkten tar stryk av vatten som kommer uppifrån den övre talfelen? Den blir ju exponerad om pågen inte skyddar
Jäkla autocorrect
 
  • Haha
plåtrickard
  • Laddar…
Den där plåten lägger man på läkten allt annat känns fel
 
Installation av svart takpannor och takläkt på underlagspapp på ett lutande tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E egge80 skrev:
[bild]
Verkar vettigt. Hur avslutar man bäst i nederkant? Den kommer ju att hänga fritt 50mm från underlagspappen
 
Den viker du ner i rännan , kör du kil eller läkt längst ner?
 
E egge80 skrev:
Den viker du ner i rännan , kör du kil eller läkt längst ner?
E egge80 skrev:
Den viker du ner i rännan , kör du kil eller läkt längst ner?
Där flög det strax ovanför huvudet på mig. Kil?
 
Kil sitter under takpappen vid takfoten så har du vanlig läkt längst ner och får ändå rätt vinkel på pannorna. Har du ingen kil så kör man dubbel läkt eller 45x45 för att undvika att nedersta pannraden vinklar ner sig.

Illustration av takkonstruktion med takpannor, läkt, isolering och takstolar som beskriver korrekt montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle rekommendera underbeslag som pappen limmas mot om du tänker lägga den på läkten.. Annars lär det snart läcka in med lite löv och snö som driver in..
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
B byabin skrev:
Kil sitter under takpappen vid takfoten så har du vanlig läkt längst ner och får ändå rätt vinkel på pannorna. Har du ingen kil så kör man dubbel läkt eller 45x45 för att undvika att nedersta pannraden vinklar ner sig.

[bild]
Jag har redan limmat pappen mot takfotsplåten så det får bli dubbelläkt
 
R renderman skrev:
Jag har redan limmat pappen mot takfotsplåten så det får bli dubbelläkt
Gjorde en liten test
 
  • Test av röda byggplattor monterade i hörn med trästöd och metallfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.