Hej!
Vad är det för typ av vinkeljärn du ska ha till gips i badrum? Finns en hel del.
Duger nedanstående?
4063310B.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

NORGIPS HÖRNSKYDD 39 (HSK)

HS 29 hörnskydd för gipsytterhörn 90°
Skydd för utåtgående hörn inomhus.
Hörnskyddet underlättar spacklingen samt ger ett skyddmot slag och stötar. Monteras med fästverktyg eller skruv.
Längd: 2385 mm.
 
Vad skall du ha för ytbeläggning? Skall de målas kan man väl ha et sådant. Under plastmatta vet jag inte. Och under kakel skall inte ha några hörnskydd.
 
Det vinkeljärn dom visar på fixartv skruvas bakom gipsskivan för att få stabilitet.
Det är ett helkaklat badrum
 
S
har du inga reglar i hörnerna?
 
Vinkeln du visar på är avsedd att spacklas in i ett ytterhörn. För att sedan målas på eller ev. sätta tapet över. Om du tittar noga så är där ett utskjutande rundat hörn på vinkeln. Det är meningen att man skall bygga upp med spackel, så att bara det hörnet tittar fram i hörnet, och får ta alla ev. smällar.

Innaför skivorna skall du ha en regel i hörnet.
 
Krilleman
Har Fixartv haft rätt förut? :thumbdown:
 
O
krilleman_215 skrev:
Har Fixartv haft rätt förut? :thumbdown:
Har aldrig hör att dom haft fel.... :p
Inte sen de kom på att man kan förändra reglerna istället för tipsen...:p
 
Jag använde sådana här hörnprofiler när jag byggde Våtrumsvägg 2012. Satte dem mellan plyfan och gipset.
 
Även jag sätter alltid 50x50mm stålprofiler mellan gips och träskiva överallt där jag inte har perfekt stöd av reglar i hela hörnet.
Ett tips är att åka till din lokala plåtslagare och be dem bocka till vinklar från skrotad/repig/andrasortering plåt, jag brukar kunna få ett helt knippe för lite kaffepengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.