Jag har ett Älsvsbyhus modell Mimer från 2015 som nu med 3 barn är alldelles för litet. Därför har vi bestämt oss för att bygga ut. pga tomt och läge är det bara möjligt att bygga ut huset i vinkel på baksida.
Målet med utbyggnaden är att alla barn ska få egna stora rum, dvs.3 stora barnrum på andra våning samt sällskapsrum. På bottenplan vill vi ha kvar arbetsrum och gästrum, men utöka med ett sovrum (till oss föräldrar) och ett större vardagsrum, så att även ett matsalsbord kommer in.
Tanken är att bygga ut huset med 5x8,1m.

Bekymmer 1, planlösning:
Jag har skissat på ett 20-tal alternativ innan jag kom fram till bifogad planlösning för bottenplan.
Men jag är ändå inte nöjd med förslaget.
Jag hade varit taksam för att få lite synpunkter.

Bekymmer 2, takkupa eller inte?
Vi har idag en original takkupa med 3 fönster (3m bredd). När den nya delen av huset byggs till, kommer det nya taket sträcka sig över den gamla takkupan och minst 1 fönster måste bort. Kosmetiskt sett, ser det inte så vackert ut med en halv takkupa mitt på taket, å andra sidan är det väldigt praktiskt med utrymmet på insidan.
Kan det hända att takkupan måste bort pga. tekniska staibilitetsskäl när det nya taket ska anslutas till det gamla?
Kan jag integrera takkupan på ett bättre sätt och få en snyggare helhet? Eller måste den bort?
(originalhuset är kopplat till garaget i bilderna)
 
  • Ritning av husplan med vardagsrum, kök, sovrum, badrum, arbetsrum, gästrum, klädvård och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ritningar av hus, ett med takkupa, ett utan. Rött tak, beige väggar, bruna detaljer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.