Hej!
har upptäckt eller tror mig ha ett problem med vinkel lutningen på vårat utbygge, hade en snickare som föreslog detta utbygge (han är pensionerad och är ute och reser just nu)så jag tänkte kanske inte så mycket på detta... det kanske är jag som tänker fel, men jag har vänt och vridet på det och det känns som det kan bli fel.

utbygget är tänkt att se ut som bilden visar:
ce5200941509P6446.jpg

felet som det känns just nu är vinkel på 3,6 m takbjälken och 2,6 m bjälken, vinkel på taket måste väl bli olika om det ser ut som enligt bilden? eller tänker jag helt fel? (obs: det kommer att finnas mer takbjälkar än de som är utmäkta på bilden)

är det någon som har förslag på en annan konstruktion om det skulle bli felvinklat, eller hur man skulle kunna gå till väga?

hoppas det finns någon med svar...

//Niklas
 
Ja de behöver vara olika, men är det något problem?

Det viktiga måste väl vara att takfoten kommer på samma höjd på båda sidor, och att infästningen i byggnaden kommer på samma höjd. Sedan blir det den vinkel det blir.

Rent byggnadstekniskt så kan det givetvis bli ett problem om du inte bara skall lägga bjälkar/balkar, utan låta tillverka någon form av fackverkstakstol, då måste ju vinkeln stämma vid tillverkningen. Men är det bara raka bjälkar (vilket borde fungera på den spännvidden) så är det väl bara att lägga dit dom.
 
jo det är tänkt att vara raka bjälkar (170/45 alt. 195/45 i cc 60) med innertak som följer med takbjälkarna från "nya väggen" till den gamla.

det jag funderar över är att vinkeln på 3.6 bjälken blir mindre än 2.6 bjälken, infässtningen kommer att vara på samma höjd, men då känns det som att takfoten inte kommer att vara det, p.g.a. att 3,6 bjälkens vägg ligger längre bort och får en planare lutning, eller är det helt fel tänkt?
 
Grubbla inte så mycket.
Det ger sig själv när du
såtter igång.
Se bara till att överkanten på 3.6balken
kommer lika högt över hammarbandet
på nya väggen som 2.5balkarna.
Undersidan kommer inte att stämma.
Men det är bara att stoppa bakom nåt
läpligt mellan takstol och glespanel.

MVH Byggarebo
 
japp det är val så, vill bara få det rätt på en gång, så jag inte behöver bry mig om det om ca 5 år för att jag byggt fel... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.