Hej

Håller åp att montera ett kök och har reglat upp 10 cm från väggen så att jag kan dra alla rör bakom bänskåpsstommarna.

Då jag har dragit avloppet där tänkte jag gå in i baksidan på stommen till diskbänksskåpet.
Vattenlåset kommer sitta väldigt nära bakväggen till detta skåp och jag skall dra ett avloppsrör ner till stammen som ligger ca 15cm över golvet bakom stommen.

Min fråga är om jag efter vattenlåset skall:

1. Sätta en 90 (87) graders böj och gå rakt bak (ovanför stammen) och sen sätta en 90 (87) graders böj där och gå rakt ner till den 90 (87) gradare som sitter på rören 15 cm över golvet.

eller

2. Dra ett rör med 45 graders vinkel ner till stammen

eller

3. Gå rakt ner från vattenlåset till botten på stommen (nästan) och därifrån gå med en 90(87) grader böj med lite fall bakåt mot ledning bakom stommen.

Rent estetiskt så är alt.1 bäst men är det ok att sätta en böj direkt under ett vattenlås?
Ofta går man väl rakt ner genom skåpet och har rören under skåpet men jag vill komma undan massa skrymmande rör om det är tillåtet.
Dessutom kom avloppsröret så högt efter fall att det ligger högre än botten på skåpsstommarna.

Tänker lite på att vattenlåset inte skall tömmas.
Har inga avluftningsventiler då där inte satt någon tidigare.
Bor i lgh så avluftningen är väl för stora stammen?

Mvh
Boogieman
 
  • Avlopp_kk.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Boogieman skrev:
Hej

Håller åp att montera ett kök och har reglat upp 10 cm från väggen så att jag kan dra alla rör bakom bänskåpsstommarna.

Då jag har dragit avloppet där tänkte jag gå in i baksidan på stommen till diskbänksskåpet.
Vattenlåset kommer sitta väldigt nära bakväggen till detta skåp och jag skall dra ett avloppsrör ner till stammen som ligger ca 15cm över golvet bakom stommen.

Min fråga är om jag efter vattenlåset skall:

1. Sätta en 90 (87) graders böj och gå rakt bak (ovanför stammen) och sen sätta en 90 (87) graders böj där och gå rakt ner till den 90 (87) gradare som sitter på rören 15 cm över golvet.

eller

2. Dra ett rör med 45 graders vinkel ner till stammen

eller

3. Gå rakt ner från vattenlåset till botten på stommen (nästan) och därifrån gå med en 90(87) grader böj med lite fall bakåt mot ledning bakom stommen.

Rent estetiskt så är alt.1 bäst men är det ok att sätta en böj direkt under ett vattenlås?
Ofta går man väl rakt ner genom skåpet och har rören under skåpet men jag vill komma undan massa skrymmande rör om det är tillåtet.
Dessutom kom avloppsröret så högt efter fall att det ligger högre än botten på skåpsstommarna.

Tänker lite på att vattenlåset inte skall tömmas.
Har inga avluftningsventiler då där inte satt någon tidigare.
Bor i lgh så avluftningen är väl för stora stammen?

Mvh
Boogieman

Alt 2 eller 3, jag hade nog valt alt.3 dels för det kan vara lite enklare att rensa, samt bättre flöde.
Aluftning behövs inte i dit fall, avluftningen finns säkert högst upp i stammen eller WC stammen, eller så sitterdom ihop, avluftningen sitter någonstans på taket...

Ska du ha ström till eventull diskmaskin så får den inte vara direkt bakom diskmaskinen , utan den bör vara i skåpet bredvid. (t.ex diskbänkskåpet.

/Lycka till.
 
Hej

Tack för svaret.

Bättre flöde på alt 3?
Borde inte 45 graders rören få bäst flöde då det inte blir några tvära 90 graders böjar där vattnet "stannar upp"?.

Lätt att rensa, menar du om man behöver demontera ner rören efter vattenlåset?
Det blir ju en 90 graders bakom skåpet på alt 1 och 3 men en 45a på 2an.
Men klart, skiten borde ju samlas lättare på horisontella rör men då antar jag att det långa röret bakom diskbänken ändå är det som lär gägga igen först m(om man bortser från vattenlåset men det har ju en rensöppning så det är lugnt).

Hmmm... Inte lätt att få det snyggt och enligt boken tydligen  :-/


Är alt.1 inte tillåtet eller det är pga att det blir sämre flöde direkt efter låset det går bort? Men borde det inte vara direkt efter låset man vill ha ett "stopp" då vattnet inte "fått upp farten" där medans det lär få det om det stupar rakt ner efter en bit?

Tänker bara på hur vatten beter sig men man blir ju inte förvånad om det finns annat att tänka på. Tur det finns forum  ;)

Mvh
Boogieman
 
Kan man undvika 90 grader ska man, hällre två 45 böjar. Antingen lodrät eller inte allt för stor lutning, och inte för liten, då vattnet inte bör hinna före "skiten", eller att det ansamlas.
 
skyten skrev:
Kan man undvika 90 grader ska man, hällre två 45 böjar. Antingen lodrät eller inte allt för stor lutning, och inte för liten, då vattnet inte bör hinna före "skiten", eller att det ansamlas.
???
Antingen lodrät eller inte allt för stor lutning och inte för liten? Motsägande, stor eller liten lutning.
90 eller 45? Eller du menar att istället för att sätta en 90böj så sätter man ihopa två 45or så det blir en mer avrundad böj?

Har ju hört det här att vattenet inte skall rinna ifrån skiten men både vid 45 och lodrät öutning så rinner ju vattnet fortare så det är väl mer vid de "långa" rören som man har längs golvet detta gäller?

Mvh
Boogie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.