Hej!

Jag är på g att spika på stående panel på utsidan på mitt lilla husprojekt. Jag kommer ha innertak som följer upp till hanbjälken på bilden, och isolering som följer samma väg såklart.
Min fråga blir då hur jag lättast vindtätar mellanrummet mellan tak och vägg, efter att ha fått upp panelen på utsidan kanske?
Hur skulle ni gjort?
Tack!
Träkonstruktion med stående panel, takbjälkar och isoleringsskiva i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det ska göras rätt med isolering så ska det vara en luftspalt innanför råsponten i taket som går från takfoten och upp till nock eller iaf ovanför din isolering.
Denna luftning kan du göra med läkt och masonite.
Sen kan du lägga isolering mot masoniten och ha luftning på andra sidan.
Masoniten kan du nog böja ner mot hammarbandet, ev täta med lite tejp eller vindpapp.
Kanske ska sätta ventiler i gavlarna också.

//AA
 
sunnis
Tack för svar! Luftspalt har jag tänkt på men då med endast två-tre läkt i varje fack för att skapa distans och därmed luftspalt. Otillräckligt?
Ventilation på gavlarna kommer det att bli
 
sunnis sunnis skrev:
Enklaste är att montera färdiga vindavledarskivor. Finns hos de flesta bygghandlare.

[länk]

Så blir det tätt mot hammarbandet plus säkerställer luftspalten.
Det där såg ut som en bra lösning! Tack!
 
Blir det inte svårt att montera dessa vindavledarskivor när råsponten redan är på plats. Tänker jag galet?
 
sunnis
B Pellebr skrev:
Blir det inte svårt att montera dessa vindavledarskivor när råsponten redan är på plats. Tänker jag galet?
Nej det är i det läget som din bild är tagen som är "rätt" tillfälle att montera dessa. Bara ta en trappstege mellan varje takstol och skjuta fast de, de görs från insidan. En flärp i wellpappen som du viker mot takstolen som du häftar/spikar mot.

Edit, nu såg jag bilden, men dessa går att montera åt andra hållet också.Dvs du viker "flärpen" åt rätt håll bara.
 
  • Takstolar med monterad wellpapp och synliga häftklamrar på insidan av ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nej det är i det läget som din bild är tagen som är "rätt" tillfälle att montera dessa. Bara ta en trappstege mellan varje takstol och skjuta fast de, de görs från insidan. En flärp i wellpappen som du viker mot takstolen som du häftar/spikar mot.

Edit, nu såg jag bilden, men dessa går att montera åt andra hållet också.Dvs du viker "flärpen" åt rätt håll bara.
Såklart. Tack! Det här blir det nog
 
Bör jag sätta panelbrädorna nån cm eller två ifrån råsponten också och sätta för med insektsnät för att få bra luftflöde in till luftspalten?
 
sunnis
B Pellebr skrev:
Bör jag sätta panelbrädorna nån cm eller två ifrån råsponten också och sätta för med insektsnät för att få bra luftflöde in till luftspalten?
Ja det måste ventilera i takfoten. Några cm räcker gott och väl. Personligen tycker jag det är snyggare och underspika/bygga igen takfotsutsticket (med luftspalt) istället för att gå upp högt med panelbrädorna.
 
sunnis sunnis skrev:
Enklaste är att montera färdiga vindavledarskivor. Finns hos de flesta bygghandlare.

[länk]

Så blir det tätt mot hammarbandet plus säkerställer luftspalten.
Är detta även ett prisvärt alternativ? Skulle det va billigare med läkt och masonite?
Har kollar runt och fått en humm om priset men hittar inte exakt pris till den vindavledaren med de mått jag är ute efter.
 
sunnis
B Pellebr skrev:
Är detta även ett prisvärt alternativ? Skulle det va billigare med läkt och masonite?
Har kollar runt och fått en humm om priset men hittar inte exakt pris till den vindavledaren med de mått jag är ute efter.
Kostar runt 100-150kr st. Läkt och masonit är billigare men lite mer jobb.
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Jag gillar läkt o massonite.
Jag tycker det blir lite sladdrigt med pappen, men den funkar också.
Om du har lika öppet som på bilden så har du ju gott om plats att jobba på.

Jag kröp i isoleringen på mitt loft och det var trångt och bökigt.

//AA
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
följdfråga: Hur noga bör man va med hur tätt det blir om man sätter masonit som vindskydd för isoleringen? tejpa alla skarvar och springor där masoniten går emot takstolar?
 
Tomture61
Vindavledarskivor i wellpapp passar bäst närmast ytterväggen , resten av vägen kan du använda oljehärdad masonit .
Sätt läkt på takstolar + en mitt på så har du ngt bra att fästa wellpapp och masonit i , kan hänga ned annars .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.