Hej,
har en 1 1/2 plans villa (år 1960) med kallvind och självdrag. Huset saknar idag tilluftsventiler (förutom i källaren). Har satt in badrumsfläkt och nu även avfuktare i källaren. Till hösten ska taket läggas om och hantverkaren som redan varit här och rekat konstaterade att det vore en god idé att sätta in mögelstopper för att öka ventilationen på vinden. Jag tror att det är
ok upp mot nock men ej ner mot takfoten om jag förstod honom rätt. Vi har dock inte haft problem med mögel så vitt jag vet. Det finns intorkade äldre fuktfläckar på råsponten, troligen pga undermålig takpapp. I samband med takbytet tänkte vi också sätta in tilluftsventiler i samtliga rum.

Jag tycker det är knepigt att fullt ut begripa sig på kallvindar och ventilation så tänkte höra om lite tips för att undvika framtida fukt/mögelproblem då ventilationssystemet ju kommer förändras mycket med ny tilluft i huset samt mögelstopper på vind. Något att tänka på? Mycket tacksam för råd!
 
Grundprincipen när det gäller all fukt är att varm, fuktig luft kondenserar när den kommer i kontakt med en kall yta.
I ditt fall vill du inte att luften inne i huset ska komma ut på vinden. I de flesta hus av modernare typ finns en ångspärr som ska förhindra detta.
På en kallvind vill man ju därför att det är bra ventilation så att insidan av yttertaket håller i princip samma temperatur som på utsidan och att ev fuktig luft som läcker ut från huset ventileras bort.
Vad menas med mögelstopper? Har aldrig hört detta förut.
 
En mögelstopper, som jag förstått det, är en liten ventil man sätter under takpanna för att förbättra på ventilationen då det t.ex. ej är tillräckligt utrymme nere vid takfot. Är dock tveksam till att sätta in detta när vi inte haft fukt hittills på vinden. Är det korrekt att anta att om man sätter in tilluftsventiler i huset så kommer fukthalten på vinden att minska? Eller blir det tvärtom?
 
janwide
Tilluftsventilerna gör det möljigt för tex badrums och spisfläkt att vädra ut fuktig luft från boytan och således hålla ned fuktnivån. Troligen även på vinden i ditt fall eftersom fuktspärrar mot vinden ofta saknas i hus från 1960. Mögelstoppers vara eller inte vara debateras ivrigt här på forat. Mycket tyder på att sparsam ventilation på kallvindar är det bästa. Jag tycker att du ska avvakta att ändra ventilationen på vinden om ni inte har några problem idag. Sätt gärna upp en trådlös fuktmätare och följ fuktnivåerna. Vill du senare öka ventilationen kan du kanske montera in gavelventiler om detta saknas idag. Jag säger BU för mögelstoppers! Men du får säkert lika många olika svar som det finns medlemmar på forat. Läs, begrunda och bilda dig en egen uppfattning.
 
Tack för svar! Har idag tegelventilation (d.v.s. en enkel tegelsten med lufthål) under takfot på vardera sida. Så kanske ska avvakta med mögelstopper för att inte maximera ventilationen och sätta någon sten i rullning. Bra tips med fuktmätare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.