Vi installerade en vindsvakt i huset 2014 efter ha fått problem med förhöjd fuktnivå under en extra (klimatmässigt) besvärlig period. Vinden har hållit sig i trim efter det så driftskostnaden på ca 600 KWh/år får väl ses som en förebyggande försäkring.

De senaste veckorna har värmeslingorna gått mer eller mindre kontinuerligt. Givetvis tänker jag att något kan ha blivit fel med systemet, men antagligen är det mer sannolikt att systemet fungerar precis som det ska med tanke på den förhållandevis varme och extremt fuktiga höst vi har? Luftfuktigheten utomhus har legat konstant runt 90% så det har inte funnits så mycket torr luft att ventilera in. Fuktnivån på vinden har hållits ned till strax under 70% vilket rimligen är vad som krävs under en utdragen fuktig period.

Är det någon annan därute som har motsvarande erfarenhet nu i höst?

Linjediagram som visar effekt (W) över tid, med fluktuationer och en möjlig vindkraftsindikator.
Fig 1. Effekt under den senaste månaden.

Graf som visar luftfuktighet utomhus och på vinden över tid.
Fig 2. Fukt [%] utomhus och på vinden under senaste veckan.
 
Mats-S
Har en LLVP och under utomhusdelen har jag en hink som samlar upp kondensvattnet från den. Nu i början på november har det varit mycket vatten att tömma där vilket enligt min erfarenhet är helt normalt när det är hög fuktighet i luften. Så jag tror att din teori är helt korrekt, din vindsvakt gör precis det som den är till för, håller borta fukten :)
 
  • Gilla
rogsme
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har en LLVP och under utomhusdelen har jag en hink som samlar upp kondensvattnet från den. Nu i början på november har det varit mycket vatten att tömma där vilket enligt min erfarenhet är helt normalt när det är hög fuktighet i luften. Så jag tror att din teori är helt korrekt, din vindsvakt gör precis det som den är till för, håller borta fukten :)
Svaret kom nog strax efter att jag skapade tråden. Under dagen har det (till slut) dragit in torrare luft vilket genast fick effekt:)

Diagram med effekt (watt) över tid, visar vindkraftsproduktion med varierande output.

Två linjediagram visar luftfuktighet över tid inne i ett utomhus och på vinden.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.